CZYTASZ

Czy technologia i biznes powinny iść w parze?

Czy technologia i biznes powinny iść w parze?

O nowych technologiach, korzyściach i zagrożeniach w związku z ich wdrażaniem oraz o panujących trendach rozmawiamy z dr Izabelą Zawiszą, właścicielką marki kosmetycznej OREKA Laboratories oraz firmy ProConChem.

SPK: Jakie korzyści i zagrożenia dostrzegasz w korzystaniu z nowych technologii w biznesie?

Izabela Zawisza: Jeszcze w XX wieku wielu badaczy uważało, że w pełni rozwinięty mózg nie tworzy nowych połączeń synaptycznych. Obecnie wiemy, że mózg ludzki jest zdolny do tworzenia nowych połączeń synaptycznych, które umożliwiają, nie tylko uczenie się i samonaprawę układu nerwowego, ale reorganizację różnych obszarów i adaptację mózgu do nowych warunków funkcjonowania. Zatem niesamowity mózg ludzki jest w stanie przystosować się i czerpać benefity, ale także być zagrożonym z powodu rewolucji technologicznej, która dzieje się na naszych oczach. Dlaczego o tym wspominam przy okazji tematu korzyści i zagrożeń nowymi technologiami w biznesie? Ponieważ biznes to ludzie, liderzy, menadżerowie, zespoły. Zagrożenia, które dotyczą każdego człowieka w świecie szybkich zmian, dotyczą także naszych biznesów. Na przykład natłok informacyjny nie sprzyja skupieniu i realizowaniu określonego scenariusza zadań, przy poszukiwaniu informacji w sieci. Izolacja społeczna związana z nadmierną pracą zdalną osłabia, nie tylko zdolności komunikacyjne jednostki, ale zdolności do pracy zespołowej, gdyż zespoły ludzkie, aby działać najlepiej potrzebują integracji. Jednak wykorzystanie tej właśnie możliwości, pracy zdalnej, zdalnych spotkań z partnerami biznesowymi, uczestnictwa w konferencjach naukowych i branżowych targach, dzięki dostępowi do szybkiego, bezprzewodowego internetu, pozwoliło wielu firmom przetrwać podczas światowego kryzysu spowodowanego pandemią COVID-19. Dzięki tym technologiom w ProConChem pomimo trwającego lockdownu realizowaliśmy kolejne wdrożenia, a dziś zdalnie rozszerzamy sprzedaż na nowe rynki. To jak wykorzystamy w naszym biznesie i życiu narzędzia, które oferuje rewolucja technologiczna, zależy od nas samych. Musimy jednak robić to świadomie, biorąc pod uwagę nie tylko szereg benefitów, jakie to ze sobą niesie, ale także ryzyka.

SPK: Jakie praktyki i narzędzia były najbardziej pomocne przy wdrażaniu nowych technologii w Twojej firmie?

IZ: W naszej firmie wdrażane są nowe technologie powstałe w wyniku własnych badań i prac rozwojowych, które umożliwiają nam wytwarzanie innowacyjnych produktów w ultra-ekologicznej marce OREKA Laboratories. Najlepszym przykładem mogą być wdrożone ostatnio EKO-peelingi, czyli nowa odsłona peelingów olejowych bogatych w drogocenne witaminy i substancje aktywne, ale zamkniętych w całkowicie ekologiczne opakowanie, jakiego dotychczas nie było na rynku. Wodorozpuszczalne saszetki, w które zapakowane są EKO-peelingi, są całkowicie biodegradowalne i ulegają rozkładowi w czasie rzeczywistym. Jest to wejście na kolejny poziom w trendzie #zerowaste i #łazienkabezplastiku. 

Praktyki jakie towarzyszą nam na co dzień przy wdrażaniu badań własnych, to dbałość o weryfikację ich wyników, wielokrotne sprawdzanie rezultatów po każdym zakończonym etapie procesu, gotowość finansowa do prowadzenia długotrwałych badań, a potem testów innowacyjnego produktu w warunkach rynkowych z każdorazową gotowością do jego ulepszenia i poprawy. 

SPK: Czy uważasz, że stykanie się przestrzeni biznesowej i technologicznej jest w obecnych czasach nieuniknione?

IZ: Zdecydowanie uważam, że w obecnych czasach biznes i technologia muszą iść w parze. To czego nauczyła nas pandemia COVID-19, to że powinniśmy być w naszych biznesach przygotowani na różne próby i możliwości, które wydają się być nawet mało prawdopodobne. Przygotowani, nie tylko aby przetrwać, ale rozwijać się i nasz biznes w zmiennym świecie, w jakim obecnie żyjemy. Narzędziem, które nam to umożliwia są nowe technologie, ze szczególnym uwzględnieniem możliwości zdalnej pracy, wykorzystania internetu do efektywnej reklamy, dotarcia do klienta i sprzedaży produktów / usług on-line. Zaledwie kilka lat temu, w roku 2015, sprzedaż internetowa kosmetyków nie stanowiła żadnego zagrożenia dla tradycyjnej, a ponad połowa Polaków deklarowała konieczność obejrzenia kosmetyku przed dokonaniem decyzji zakupowej. Przemysł kosmetyczny w naszym kraju był oparty w większości na sprzedaży tradycyjnej z zupełnie innym modelem dotarcia do klienta końcowego. Według prognoz na lata 2021-2026 najważniejszym kanałem sprzedaży kosmetyków ma być e-commerce. Zmiana jaka się dokonała jest ogromna i bardzo szybka. Firmy muszą się dostosować, albo radykalnie stracą.

SPK: Czy wdrażanie nowych technologii w firmach musi być kosztowne?

IZ: Zależy co mamy na myśli, jako nowe technologie. W mojej firmie staramy się wdrażać innowacyjne rozwiązania, zgodne z wartościami marki, jako pierwsi na rynku. Koszty badań przed wprowadzeniem nowego produktu są duże, a proces długotrwały. Nie da się prowadzić badań naukowych bez pieniędzy i czasu, również nie da się wdrażać innowacyjnych rozwiązań. Jednak wdrożenie do firmy rozwiązania usprawniającego dany proces poprzez wykorzystanie narzędzi, jakie oferują dostępne na rynku nowe technologie, nie musi być drogie, np. postawienie sklepu internetowego, czy landing page na gotowym szablonie.

SPK: Jakie trendy dostrzegasz w korzystaniu z nowych technologii w biznesie?

IZ: Nowe technologie bardzo mocno zmieniają świat i naszą codzienność. Każdy z nas zetknął się ze sztuczną inteligencją prowadzącą podstawową obsługę na infolinii, co optymalizuje koszty związane z czasem przeznaczonym na wyjaśnienia przez konsultanta. Technologia „deepfake” zaczyna być wykorzystywana w reklamie, gdzie użyczenie głosu i wizerunku aktora, czy artysty, umożliwia bez jego obecności nagranie filmu reklamowego, w tym bez problemu wielu jego wersji językowych. W mojej opinii dominującym trendem jest wykorzystanie nowych technologii do marketingu i sprzedaży oraz optymalizacji kosztów ponoszonych przez przedsiębiorcę.

Izabela Zawisza – dr nauk biologicznych w dyscyplinie biofizyka, wynalazczyni, autorka i współautorka kilku patentów, przedsiębiorczyni stawiająca w swoim biznesie na badania i innowacje. Obecnie właścicielka marki kosmetycznej OREKA Laboratories oraz firmy ProConChem działającej w obszarze badań naukowych oraz projektowania technologii dla klientów zewnętrznych. 


W Fundacji odpowiedzialna za koordynowanie projektów i wspieranie działań SPK. Z wykształcenia psycholożka. Trenerka psychoedukacji, współpracuje z organizacjami samorządowymi, współtworzy inicjatywę społeczną promującą współczesną historię, w ramach której prowadzi warsztaty dla młodzieży i organizuje wydarzenia. Posiada doświadczenie w marketingu i komunikacji.

INSTAGRAM
POZNAJ NAS LEPIEJ

Wyrażam zgodę na otrzymywanie Newslettera zawierającego informacje o bieżącej i planowanej działalności Fundacji Przedsiębiorczości Kobiet, przesyłanego przez Fundację pod podany przeze mnie adres poczty elektronicznej.

Oświadczam, że zapoznałem/-am się z Polityką prywatności.