Mama wraca do pracy

Powrót do pracy po przerwie na urodzenie dziecka bywa dla kobiet stresujące. Najczęściej wiąże się to z kilkoma czynnikami takimi jak m. in.:

  • chęcią pogodzenia roli mamy i pracownika
  • ograniczoną możliwością lub brakiem możliwości kontynuacji kariery u swojego pracodawcy 
  • brakiem poczucia własnej wartości w roli pracownika na rynku pracy 
  • chęcią a z drugiej strony obawą przed dużą zmianą zawodową, która zaczęła kiełkować podczas przerwy w pracy.

Bywa, że towarzyszy nam równocześnie mix tych czynników a to powoduje, że bywa to bardzo trudny moment w życiu.

Przeczytaj też Nie poświęcaj swojej cudownej energii firmie, która nie szanuje Ciebie-Mamy 

Aby podejść do zadania poszukiwania pracy w sposób zorganizowany i z poczuciem wpływu na własne życie, dobrze jest zaplanować ten proces opierając się na sprawdzonych metodach. 

Po pierwsze warto zadać sobie trochę pytań i ustalić (ze sobą) co chcę i mogę robić zawodowo. To pierwszy i jeden z ważniejszych kroków aby kolejne były efektywne i przychodziły nam z większą lekkością. Warto zrobić diagnozę kompetencji np. poprzez zrobienie listy zadań / prac, które dotychczas wykonywałam, nawet te pozornie nie związane z życiem zawodowym. Następnie listę umiejętności tzw. twardych i miękkich. Wszystko to może się przydać w ustaleniu naszych mocnych stron, które chcemy pokazać światu. To etap, na którym warto również uświadomić sobie zadania, które są nam szczególnie bliskie, które lubimy wykonywać i sprawiają nam radość. W ten prosty sposób możemy dojść do swoich talentów, potencjałów, które będziemy chciały rozwijać na swojej dalszej ścieżce zawodowej. W trakcie takiej diagnozy często okazuje się, że jesteśmy gotowe na dużą zmianę w swoim życiu zawodowym: „pójście na swoje”, zmianę branży czy powrót do pracy na innych zasadach. Dużo zależy od naszych możliwości, motywacji i tego co nam w duszy gra.

Kiedy wyklarował się cel naszych poszukiwań zawodowych i jest on związany z pracą „na etat” możemy zabrać się za napisanie dobrego CV. Wiąże się to z kilkoma zasadami. Należą do nich m. in.:

  • określenie w CV tożsamości zawodowej zwanej profilem zawodowym (połączone z naszym celem zawodowym) – taki zapis będzie uwiarygadniał nas w roli zawodowej na jaką aplikujemy,
  • opisanie doświadczenia zawodowego poprzez podawanie konkretnych zadań, osiągnieć przy równoczesnym unikaniu ogólnikowych „zakresów zadań”, które są mało konkretne i mało personalne,
  • prosta formy CV (do której wszystkich zachęcam, pomimo wielu atrakcyjnych graficznie kreatorów CV) i skupieniu się na merytoryce, która w gruncie rzeczy decyduje o odbiorze kandydata na rynku pracy. Prosta forma ma również walor skutecznego analizowania naszego CV przez ATS (Applicant Tracking System). Są to systemy elektroniczne, które znajdują szerokie zastosowanie w rekrutacji. 

Kolejnym wyzwaniem jest stworzenie planu wyjścia na rynek i optymalne wykorzystanie metod szukania nowych rozwiązań zawodowych. 

Z pomocą przychodzą nam portale, na których roi się od ofert pracy takie jak np. Pracuj.pl, Praca.pl, InfoPraca.pl  i wiele innych. Ustawienie alertów pomoże nam sprawnie docierać do ciekawych dla nas ofert. Zaprzyjaźnijmy się z agencjami rekrutacyjnymi, które w imieniu firm prowadzą rekrutacje. Jak? Na przykład zapraszając do grona znajomych rekruterów na LinkedIn. 

Masz listę firm, w których chciałbyś pracować? Jeśli nie to zrób taką i sprawdź co się u nich dzieje, zaglądając na ich stronę www czy pytając znajomych. Apropos znajomych – warto też stworzyć listę osób, które mogą nam pomóc w szukaniu pracy i podjąć aktywne działania. To jedna z bardziej skutecznych metod a często nie wykorzystywana w pełni. Znajomi mogą też przecież pomóc w dotarciu do ofert z portali, firm rekrutacyjnych czy do naszych wymarzonych pracodawców. 

Jeśli Twoje CV dotarło do rekrutera i Twoja osoba została zauważona, możesz liczyć na spotkanie rekrutacyjne. Przygotowanie do rozmowy rekrutacyjnej będzie polegało na diagnozie swoich kompetencji w kontekście konkretnej oferty pracy. Będziesz miała za zadanie przekonać do siebie pracodawcę a pracodawca przekonać Ciebie do siebie. Dopasowanie musi być obustronne. Pamiętaj aby przygotować się na zwięzłe i konkretne odpowiedzi, które zobrazują pracodawcy Twoje kompetencje i potencjał. Odnoś się do potrzeb pracodawcy z ogłoszenia o pracę i dopasuj narrację tak aby była przekonująca. 

Coś Ci to przypomina? Tak to proces podobny do sprzedaży. Nigdy nie byłaś sprzedawcą? Nic nie szkodzi, będziesz mówiła o sobie, a nikt lepiej Cię nie zna jak Ty sama. 


Barbara Gruszecka – Coach ACCTM ICF, Mentorka Sieci Przedsiębiorczych Kobiet, Przedsiębiorczyni. 

Specjalizuje się w transformacji / zmianie zawodowej, wejściu w nową rolę zawodową, zmianach w organizacji i budowaniu osobistego przywództwa. Pracuje z klientami wykorzystując różne metody pracy. Ostatnio zafascynowana Transformational Presence. 

Przeczytaj też Nie poświęcaj swojej cudownej energii firmie, która nie szanuje Ciebie-Mamy 


Asystentka Zarządu w Fundacji Przedsiębiorczości Kobiet.Specjalistka ds sprzedaży i dotacji unijnych. Wolontariuszka działająca na rzecz osób wykluczonych. Uważa, że każdy zasługuje na pomoc i tylko wspierając się wzajemnie możemy zmienić świat na lepsze.

INSTAGRAM
POZNAJ NAS LEPIEJ

Wyrażam zgodę na otrzymywanie Newslettera zawierającego informacje o bieżącej i planowanej działalności Fundacji Przedsiębiorczości Kobiet, przesyłanego przez Fundację pod podany przeze mnie adres poczty elektronicznej.

Oświadczam, że zapoznałem/-am się z Polityką prywatności.