Projekt Mój biznes za granicą - model wsparcia instytucjonalnego MŚP w obszarze umiędzynarodowienia oferty firm i rozpoczęcia działalności na rynkach międzynarodowych zakończył się 31 grudnia 2023 roku. Bardzo dziękujemy za zainteresowanie projektem i zachęcamy do korzystania z wypracowanych narzędzi wsparcia eksportu (do pobrania poniżej).
W wyniku prac powstał model wsparcia, w skład którego wchodzi 6 narzędzi:
- Pierwsze kroki przed rozpoczęciem działań eksportowych – checklista dla przedsiębiorcy
- Roadmapa (Mapa wsparcia) – przewodnik dla przedsiębiorcy w formie checklisty
- Moduły szkoleniowe wprowadzające do zagadnień związanych z działaniami eksportowymi
- Mentoring
- Networking i matchmaking
- Instrukcje i rekomendacje do wdrażania powyższych narzędzi.
Głównym celem wypracowanego modelu jest rozwój i podniesienie jakości wsparcia firm w Polsce zainteresowanych eksportem oraz wdrożenie dobrych praktyk w zakresie standardów przygotowania przedsiębiorców w tym obszarze. Opracowany model ma za zadanie podnieść efektywność polskich MŚP w procesie ekspansji międzynarodowej. Został stworzony z myślą o przedsiębiorcach planujących rozpocząć ekspansję zagraniczną, w tym dla tych, którzy stawiają już pierwsze kroki w eksporcie.
Model szkoleniowy będzie wykorzystywany zarówno w działaniach PAIH, jak i instytucji otoczenia biznesu, którym wypracowane w projekcie narzędzia wsparcia zostaną udostępnione nieodpłatnie. Pakiet szkoleniowy stanowi podstawę do realizacji Akademii Biznesu, której przykładowy harmonogram załączamy poniżej.
Należy podkreślić, że udostępnione materiały stanowią wyłącznie strukturalne wytyczne dotyczące kluczowych kwestii związanych z przygotowaniem do prowadzenia działalności eksportowej. W związku z tym korzystanie z tych materiałów, zwłaszcza w kontekście realizacji szkoleń, wymaga systematycznej weryfikacji i aktualizacji treści przez eksperta specjalizującego się w poszczególnych modułach szkoleniowych oraz ewentualnej adaptacji do specyfiki branży czy firm, będących potencjalnymi uczestnikami szkolenia. Zgodnie z zaleceniami PAIH, osoba prowadząca szkolenie powinna być praktykiem o ugruntowanej specjalizacji w danym obszarze tematycznym. Jest to istotne, aby zapewnić uczestnikom szkolenia wysoką jakość przekazu, dostosowaną do aktualnych realiów i potrzeb rynkowych. W ten sposób, zgodnie z profesjonalnym podejściem, szkolenia stają się bardziej efektywne i zyskują na wartości dla uczestników.
Program Mój biznes za granicą będzie także aktywizować instytucje wspierające przedsiębiorców w procesie ekspansji zagranicznej, takie jak IOB, fundacje, organizacje NGO, uniwersytety oraz PAIH.
Celem programu „Mój biznes za granicą” było podniesienie jakości wsparcia firm z sektora MŚP zainteresowanych eksportem.
Rezultatem programu jest model wsparcia, który Polska Agencja Inwestycji i Handlu oraz inne instytucje mogą wykorzystywać w obsłudze polskich MŚP rozważających ekspansję zagraniczną, tak aby podnieść efektywność MŚP w tym procesie.
W programie wypracowane zostały następujące produkty wsparcia: narzędzie diagnozujące gotowość przedsiębiorstwa do ekspansji, zestaw szkoleń dla przedsiębiorców, model networkingu i model matchmakingu.
Wartość programu „Mój biznes za granicą”: 3 602 138,22 zł
Okres realizacji programu: listopad 2020 – październik 2023