Jak zbudować markę, która odnosi sukces, zachowując autentyczność i wartości?

Za każdą silną marką stoi historia – pełna pasji, wyzwań i nieoczekiwanych zwrotów akcji. Twórczynie Balagan udowadniają, że można połączyć artystyczną wizję z biznesową strategią, a etyka i zrównoważony rozwój mogą iść w parze z komercyjnym sukcesem. Agata Matlak Lutyk opowiada o budowaniu sieci kontaktów, trudnościach na początku drogi, łączeniu wielu ról i wartościach, które od początku kształtowały tę markę. To inspirująca lekcja dla każdej przedsiębiorczej kobiety, która marzy o własnym biznesie.
20241213 Sniadania_ONLINE (94)

Co, według Ciebie, jest kluczowe w budowaniu sieci kontaktów w środowisku biznesowym?

Budowanie relacji to fundament biznesu. Nawet dzięki przypadkowej rozmowie można się czegoś nauczyć, dowiedzieć. Dzięki rozległej bazie kontaktów można znaleźć nowego producenta, fotografa, zapytać o poradę specjalistę, a czasami nawet spełnić marzenie. Warto o tym pamiętać i szukać punktów styku z innymi ludźmi w branży, uczestniczyć w różnych wydarzeniach, targach, spotykać się z innymi projektantami, producentami, dziennikarzami itp. Inwestowanie w relacje, nawet tylko z pragmatycznego punktu widzenia, po prostu się opłaca.

Dla mnie osobiście networking to nie tylko szansa biznesowa, ale szansa “ludzka”, na poznanie drugiej osoby i jej historii, życia w jakiejś społeczności. W biznesie nie lubię odgrywać ról, cenię autentyczność i szczerość i z takim podejściem wchodzę w interakcje z ludźmi, dzieląc się na równi swoimi pasjami i pomysłami, jak i obawami, niepewnością. Różne są tego efekty, czasami kogoś zrazi moja bezpośredniość czy poczucie humoru, ale mi pomaga to w tym całym biznesie pełnym prężenia muskułów pamiętać, że wszyscy jesteśmy w tym ludźmi.

Jakie wyzwania napotkałaś na początku swojej drogi jako przedsiębiorczyni?

Początki były trudne, ale pełne pasji i entuzjazmu. Myślę, że największe wyzwania to ilość pracy, ilość nowych obszarów do nauczenia i mapowania ich, niewystarczające środki finansowe na rozwój, brak satysfakcjonującego wynagrodzenia. Jedną nogą pakowałyśmy paczki, a drugą projektowałyśmy kolekcję. Czasami było to przytłaczające. Zaczynałyśmy w bardzo młodym wieku i zaraz po studiach artystycznych – niewiele wiedziałyśmy o przedsiębiorczości, rynku, strukturach, marżach czy podatkach. To może spowolniło pierwsze lata rozwoju, ale dało dużo praktycznej wiedzy, wszystkiego uczyłyśmy się na własnych błędach. Dziś myślę, że dzięki tej “błogiej nieświadomości” wchodziłyśmy w biznes i nowe tematy z większym luzem i odwagą.

Początkowo zmagałyśmy się również z problemem znalezienia producentów, którzy byliby skłonni podjąć się produkcji małych partii i nietypowych projektów. Czasami ze względu na wiek i płeć nie byłyśmy traktowane poważnie.

Konkurencja w branży jest ogromna, więc musiałyśmy znaleźć swój unikalny styl komunikacji, sposób dotarcia do klientów, stale rozbudowywać ofertę – w tym na szczęście jesteśmy specjalistkami i do dziś to nasza duma – ale początkowo przy takim nawale pracy, pomysłów miałyśmy więcej niż czasu i energii na realizację.

Jak udaje się łączyć różne role – dyrektorki artystycznej, projektantki i przedsiębiorczyni?

To chyba najczęstsze pytanie, jakie słyszę! Powiem szczerze, że czasami jest naprawdę trudno pogodzić te wszystkie role. Ale staram się być dobrze zorganizowana i ustalać priorytety, angażować się bardziej w tematy, w których jestem mocna a w innych dawać przestrzeń specjalistom. 

W Balaganie moje zaangażowanie wykracza daleko poza sferę projektowania, chociaż jest to niewątpliwie mój ulubiony temat. Wraz z moją wspólniczką pełnimy funkcje dyrektorek artystycznych, co oznacza, że czuwamy nad spójnością wizualną marki i dbamy o artystyczny kierunek. Ponadto zarządzamy działami kolekcji i marketingu, co wymaga strategicznego myślenia i podejmowania decyzji wpływających na rozwój firmy. Dodatkowo, jako współwłaścicielki, bierzemy odpowiedzialność za kluczowe decyzje strategiczne i strukturalne, które kształtują przyszłość Balaganu. Studia projektowania przemysłowego, które ukończyłyśmy, nauczyły nas kreatywnego myślenia, rozwiązywania problemów i elastycznego podejścia do wyzwań. Dzięki temu potrafimy sprawnie łączyć rolę projektantki z rolą przedsiębiorcy, dbając zarówno o artystyczną wizję marki, jak i o jej rozwój na rynku.

Ponadto a może przede wszystkim, te role udaje się łączyć, bo na przestrzeni ostatnich lat udało nam się zbudować niesamowity zespół. W każdej z tych dziedzin mamy wspaniałych specjalistów, którzy nas wspierają i pomagają w różnych aspektach działalności, to również dzięki ich zaangażowaniu i fachowej wiedzy Balagan rozwija się i odnosi sukces. 

Jakie wartości stoją za marką Balagan? Czy od początku planowałyście, aby marka opierała się na zasadach zrównoważonej mody?

Balagan to coś więcej niż marka. To społeczność, historie, styl życia. To muzyka, filmy, książki – wszystko, czym wyrażamy siebie. My, czyli ‘Balagan girls’, nasza społeczność. Ważna jest dla nas autentyczność, szczera komunikacja i dobry produkt. Balagan to zbiór wartości i przekonań. Od początku chcemy tworzyć rzeczy piękne, stylowe, a jednocześnie etyczne i zrównoważone. Współpracujemy z lokalnymi producentami, używamy naturalnych materiałów i dbamy o środowisko i prawa pracowników. Stosujemy transparentność cen – pokazujemy, z czego składa się cena produktu. Chcemy, żeby klientki rozumiały, że nasze produkty są uczciwie wyceniane. Dlatego Balagan nie konkuruje z sieciówkami, które produkują w innych krajach. Zrównoważona moda to dla mnie odpowiedzialność. Chcę, żeby Balagan inspirował i pokazywał, że moda może być ciekawa i etyczna.

 

Organizatorzy
Partnerzy
Partnerzy medialni
Spodobało Ci się wydarzenie?
UDOSTĘPNIJ
Narzędzia dla przedsiębiorczych kobiet
93. Śniadanie Sieci Przedsiębiorczych Kobiet
04.04.2025; godz.9.00 Zacznij dzień w inspirującym gronie przedsiębiorczych kobiet! Śniadanie...
Cena:
159.00 
XXII Konferencja Be Future Ready
21.05.2025. XXII Konferencja Be Future Ready. Odkryj, jak technologia, networking...
Cena:
445.00 560.00 

Wybierz opcje This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page

Narzędzia dla przedsiębiorczych kobiet
Wydarzenia
Spotkanie Klubu Mentorek - Winomalowanie. Kreatywny wieczór przy winie
10.04.2025 (czwartek). Zapraszamy  na wyjątkowe spotkanie, które łączy w sobie...
Cena:
59.00 
Wydarzenia
93. Śniadanie Sieci Przedsiębiorczych Kobiet
04.04.2025; godz.9.00 Zacznij dzień w inspirującym gronie przedsiębiorczych kobiet! Śniadanie...
Cena:
159.00 
Wydarzenia
XXII Konferencja Be Future Ready
21.05.2025. XXII Konferencja Be Future Ready. Odkryj, jak technologia, networking...
Cena:
445.00 560.00 

Wybierz opcje This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page

Wydarzenia
#37 Wieczór Be the Change
07.03.2025 | godz. 18.30  Przyjdź na Be the Change. To...
Cena:
199.00 
Inne wydarzenia:
BUSINESS MIXER 14.12.2023.
BUSINESS MIXER to spotkania networkingowe online o charakterze biznesowym. To nie tylko doskonała okazja do promocji Twojej firmy, ale również możliwość bezpośredniego kontaktu z innymi przedsiębiorczymi kobietami. Przedstaw się światu w kameralnych grupach, zyskując wyjątkową szansę na efektywną prezentację swojej marki.
#34 Wieczór Be the Change
Zapraszamy na wyjątkowe, kobiece spotkanie Be the Change. Trzy niesamowite kobiety i trzy wyjątkowe historie o zmianie, jedynej pewnej dzisiejszych czasów, która nadaje nowy kierunek życiu.
XX Konferencja Sieci Przedsiębiorczych Kobiet Make The Change
Zapraszamy na wyjątkową, jubileuszową XX Konferencję Sieci Przedsiębiorczych Kobiet: Make the change. Jak prowadząc firmę zmieniać świat na lepsze? Bądź tego dnia z nami oraz innymi przedsiębiorczyniami, aby porozmawiać o trendach i wyzwaniach biznesu. Nie może Cię zabraknąć!
0
Twój koszyk jest pusty

Wygląda na to, że nie dodał Pan/i jeszcze żadnych produktów do koszyka.

Przeglądaj produkty