Bardzo mocno wierzę w siłę relacji

Biznes w Kobiecych Rękach to wsparcie dla startujących przedsiębiorczyń, ale też ogromna dawka inspiracji. Przekonała się o tym Joanna Dolińska - uczestniczka IX edycji Programu.
Joanna Dolińska-2a

Czym zajmuje się Twoja firma? 

Jestem trenerką komunikacji i kompetencji osobistych. Głęboko wierzę, że nasze życie, podobnie jak moja marka osobista, jest ze słów utkane. Prowadzę warsztaty z empatycznej komunikacji i współpracy, zarządzania emocjami, budowania dobrostanu i odporności na stres oraz sztuki krytycznego myślenia. Język i komunikacja to moja pasja. Jako certyfikowana trenerka biznesu i była wieloletnia menadżerka w największych korporacjach mediowych, wspieram organizacje, moich klientów i klientki, w odkrywaniu twardych korzyści z rozwoju tzw. umiejętności “miękkich”. Zapraszam do wspólnego budowania dobrego biznesu opartego na kompetencjach przyszłości, autentyczności, empatii, dialogu, samoświadomości i pracy na zasobach.

 

Jakie były Twoje największe wyzwania podczas zakładania firmy?

Myślę, że początkowo największą przeszkodą byłam dla siebie ja sama – moje obawy i przekonania, które powstrzymywały mnie przed sięganiem po swoje marzenia. Towarzyszył mi lęk przed utratą tego, co znajome i przewidywalne po tylu latach pracy na etacie w korporacji, przed utratą bezpieczeństwa, przed porażką, przed oceną innych. I przede wszystkim przed moją własną surową oceną siebie samej i wysoko stawianą poprzeczką, do której jako perfekcjonistka, obecnie już na odwyku, starałam się doskoczyć. To on sprawił, że decyzję podejmowałam długo. Musiałam do niej dojrzeć. 

Nie oznacza to bynajmniej, że lęk ten zupełnie zniknął z mojego życia zawodowego. I myślę, że nadal zbyt mało mówi się o nim w biznesie. Najczęściej zauważa i nagradza się za odwagę, kiedy już wiadomo, że “wyszło”. A w moim odczuciu bardziej powinno się doceniać też tę drogę “ku” – kiedy każdego dnia krok po kroku mamy odwagę poszerzać swoją strefę komfortu, poprawiać koronę i robić swoje. Uważam, że nie ma odwagi bez wrażliwości i uznania tego, że ten lęk jest nieodłączną częścią każdego procesu zmiany. Dzięki tej świadomości łatwiej przyjąć mi, że porażki, chwile zwątpienia, czy zawahania, wzloty i upadki to ważny element prowadzenia biznesu, ale też szerzej nauki i rozwoju. Działam więc w myśl mojej ukochanej maksymy “bój się i rób”.

 

Porozmawiajmy teraz o ludziach. Jak Twoje otoczenie zareagowało na pomysł tworzenia nowej firmy? 

Z wielką radością i wdzięcznością muszę przyznać, że większość bliskich mi osób bardzo mi kibicowała. Szczególnie wspierający w tym procesie był mój mąż, który najbardziej ze wszystkich każdego dnia dmucha w moje skrzydła. Choć bywa też, że nie wszyscy do końca rozumieją mój biznes. Zawód trenera_ki często bywa mylony z coachingiem. Czasami też kiedy w odpowiedzi na pytanie, czym zajmuję się zawodowo, zdarzało mi się nieopatrznie rzucić jedynie szybko: “Jestem trenerką”, pierwszym skojarzeniem był trening personalny. Myślę jednak, że w gruncie rzeczy w tej pierwszej myśli tkwi też pewne ziarnko prawdy ponieważ kompetencje, które pomagam rozwijać, są niejednokrotnie bardzo osobiste. A też i samą pracę, jaką wykonujemy w czasie warsztatów na sali szkoleniowej, bardzo często porównuję do treningu na siłowni – bo kompetencje, którymi się zajmuję, podobnie jak mięśnie, wymagają regularnego wzmacniania i treningu.

 

Czy mentoring jest potrzebny na starcie tworzenia biznesu? 

Sądzę, że mentoring jest przydatny na każdym etapie prowadzenia biznesu. Na starcie działalności z pewnością bardzo wspierająca bywa możliwość skorzystania z know how i dobrych praktyk osoby doświadczonej w danej branży. Ale też i coraz częściej mówi się o korzyściach tzw. reverse mentoringu czyli mentoringu, w którym rolę odwracają się i to doświadczony praktyk lub ekspertka mogą czerpać wiedzę i inspirację od młodszych stażem i niejednokrotnie też wiekiem współpracowników. To pomaga wspólnie pracować na rzecz budowania dialogu międzypokoleniowego oraz inkluzywnej kultury organizacyjnej w firmie.

 

Ważnymi postaciami w tej układance są klienci. Czy masz dobre rady jak ich pozyskać? 

Przede wszystkim słuchać i odpowiadać na potrzeby klientek i klientów. Zamiast mówić im, co mamy im do sprzedania, zapytać, co chcieliby kupić. Bardzo mocno wierzę też w siłę relacji i w sprzedaż opartą na partnerstwie wynikającym z autentyczności, wzajemnego zaufania i transparentności. Z mojego doświadczenia wynika, że biznesy zbudowane na wartościach i misji lepiej budują długofalowe relacje oraz zaangażowanie i przywiązanie do danej marki czy usługi. 

W czasie Programu poznałaś wiele innych ciekawych przedsięwzięć – gdybyś miała zarekomendować jeden z biznesów z tej edycji, który (poza Twoim) – zrobił na Tobie największe wrażenie? 

Nie potrafię wybrać jednego. Jestem nieustająco pod ogromny wrażeniem i w zachwycie nad różnorodnością naszych przedsięwzięć – od najbliższych mojej własnej działalności usług rozwojowych, z których czerpię inspirację, poprzez wspaniałe kimona, akcesoria dla psów, kolorową watę cukrową czy usługi fotograficzne.

 

Co chciałabyś przekazać uczestniczkom kolejnych edycji Biznes w Kobiecych Rękach?  

Bój się i rób. Dmucham w twoje skrzydła.

 

Chcesz wiedzieć więcej o budowaniu biznesu? Skorzystaj z rad naszych ekspertek!

 

 

Weź udział w kolejnej rekrutacji do programu Biznes w Kobiecych Rękach!

Biznes w Kobiecych Rękach jest autorskim projektem Sieci Przedsiębiorczych Kobiet, który zajął pierwsze miejsce w konkursie Central European Startup Awards 2018 w kategorii Best accelerator or incubator. Program jest realizowany przy wsparciu finansowym Citi Foundation w Nowym Jorku oraz wsparciu merytorycznym Fundacji Kronenberga Citi Handlowy.

Spodobał Ci się artykuł?
UDOSTĘPNIJ
Narzędzia dla przedsiębiorczych kobiet
Niezniszczalne - K. Ratajczyk
Potrzebujesz inspiracji i motywacji do działania? Niezniszczalne to 11 wywiadów...
Cena:
50.00 
92. Śniadanie Sieci Przedsiębiorczych Kobiet
21.02.2025; godz.9.00 Zacznij dzień w inspirującym gronie przedsiębiorczych kobiet! Śniadanie...
Cena:
159.00 
Business Mixer 20.02.2025.
20.02.2025. BUSINESS MIXER. Dołącz do naszego wirtualnego spotkania networkingowego i...
Cena:
123.00 
Narzędzia dla przedsiębiorczych kobiet
Wydarzenia
92. Śniadanie Sieci Przedsiębiorczych Kobiet
21.02.2025; godz.9.00 Zacznij dzień w inspirującym gronie przedsiębiorczych kobiet! Śniadanie...
Cena:
159.00 
Produkt cyfrowy
Opłata wpisowa - program Next 2024/2025
Opłata wpisowa dla Uczestniczek, które pomyślnie przeszły proces rekrutacji. Program...
Cena:
865.00 
Klub Mentorek
Program szkoleniowy online dla Klubu Mentorek - kontynuacja NEXT
Dla kogo? Dla Mentorek, które pomyślnie przeszły proces rekrutacji, brały...
Cena:
480.00 
Klub Mentorek
Program szkoleniowy online Klubu Mentorek 2024/2025 - nowe Mentorki
Dla kogo? Dla Mentorek, które pomyślnie przeszły proces rekrutacji i...
Cena:
3,075.00 
Polecamy przeczytać:
Jak promować swoje usługi? Poznaj podpowiedzi przedsiębiorczych kobiet!
W dzisiejszym dynamicznym świecie biznesu, promowanie swoich usług jest kluczowym elementem sukcesu, zwłaszcza dla przedsiębiorczych kobiet. Skuteczna strategia marketingowa pozwala wyróżnić się na tle konkurencji i przyciągnąć lojalnych klientów. Jak zatem skutecznie promować swoje usługi?
Możesz stworzyć sobie pracę, która pozwoli Ci żyć w zgodzie ze sobą
O chęci pomocy sobie i tworzeniu pracy umożliwiającej życie w zgodzie z chorobą, opowiada Katarzyna Gieroba, absolwentka programu Biznes w Kobiecych Rękach i założycielka Fundacji Endopolki
O zakładaniu firmy, fascynacji drzewami i ochronie dzikich zwierząt
Pomysł na firmę może brać się z głębokiej pasji. Jak łączyć ze sobą pracę i zainteresowania oraz dlaczego fascynacja danym zjawiskiem może stać się niekończącym źródłem motywacji? Julia Kończak, założycielka firmy Przyroda Projekt opowiada o swojej ścieżce w programie Biznes w Kobiecych Rękach oraz o etapach i wyzwaniach wiążących się z zakładaniem własnej firmy.
0
Twój koszyk jest pusty

Wygląda na to, że nie dodał Pan/i jeszcze żadnych produktów do koszyka.

Przeglądaj produkty