CZYTASZ

Czy w czasie pandemii przedsiębiorczynie i przedsi...

Czy w czasie pandemii przedsiębiorczynie i przedsiębiorcy zdali technologiczny test?

Jako Fundacja Przedsiębiorczości Kobiet wspieramy przedsiębiorczość kobiet, poprzez: rozwijanie kobiecej społeczności zawodowej, mentoring, inicjowanie programów akceleracyjnych i biznesowych, a także popularyzowanie kobiecych sieci anielic biznesu i instrumentów finansowania dla startupów. Dzięki naszemu wsparciu, w ciągu 8 lat aż 257 kobiet założyło własne biznesy w ramach programu Biznes w Kobiecych Rękach.

Transformacja biznesów w dobie koronawirusa

O tym, że transformacja biznesów jest konieczna, wiele przedsiębiorczyń i przedsiębiorców wiedziało już przed pandemią. Niektóre branże, jak np. branża spożywcza, kosmetyczna czy branża IT, już dawno były przygotowane do oferowania swoich produktów w Internecie i z powodzeniem prowadziły działalność online. Wprowadzenie lockdownu wymusiło jednak na wszystkich przeprowadzenie wielu natychmiastowych zmian w tym kierunku. Jedną z takich zmian było zwiększenie budżetu na działalność online.

„Transformacja cyfrowa to nie tylko przejście do świata cyfrowego. To zdecydowanie coś więcej. To przede wszystkim zmiana sposobu myślenia o własnym biznesie, o świecie, który nas otacza. Pandemia kompletnie zmieniła reguły gry”.

Sławomir Sikora, Prezes Zarządu Citi Handlowy

Jak pokazują nasze badania „Moja firma w dobie pandemii COVID-19”, większość przedsiębiorczyń w reakcji na pandemię podjęła zdecydowane kroki. Kobiety zmieniły profil działalności, zamknęły lub zawiesiły firmę, zredukowały wynagrodzenia, czy też uruchomiły sprzedaży on-line.

Pandemia uświadomiła przedsiębiorcom, że automatyzacja, cyfryzacja i podążanie za trendami to konieczność. Wymusiła na biznesach uproszczenie obecnych i wprowadzenie wielu nowych procedur. Konieczny w działaniach okazał się przede wszystkim otwarty umysł oraz szersze spojrzenie na sytuację. W wielu przedsiębiorczyniach i przedsiębiorcach pandemia pobudziła kreatywność, innowacyjność i sprawczość. Biznesy zaczęły się prześcigać w coraz to lepszych pomysłach na usprawnienie i wzmocnienie swojej pozycji na rynku.

„Firmom działającym nic nie robi tak dobrze na innowacje jak kryzys”

Kuba Jedliński, Marketer, Innowator, Mentor w programach akceleracyjnych

Branża e-commerce w dobie koronawirusa

Według raportu „Moja firma w dobie pandemii COVID-19”, wśród innowacji wdrożonych w obliczu pandemii, przedsiębiorczynie wymieniały najczęściej przejście do działalności on-line, wprowadzenie nowego produktu na rynek, nowy sposób komunikacji z zespołem oraz nowy sposób pozyskiwania klientów.

W związku z izolacją społeczną cały sektor e-commerce niewątpliwie się rozwinął i wiele zyskał. Warto jednak zauważyć, że poza oczywistymi korzyściami, lockdown postawił przed biznesami ogromne wyzwania. Przedsiębiorczynie i przedsiębiorcy zmuszeni byli błyskawicznie zareagować. Rozwinęli swoje kompetencje technologiczne i cyfrowe, zbudowali nowy model pracy i dokonali wielu licznych zmian na poziomie działalności firmy.

Pandemia, a wraz z nią konieczność przebywania w domu, przyczyniła się do znacznego postępu w zakresie oferowanych usług online. Bez wychodzenia z pokoju można uczyć się języków obcych, oglądać na żywo wydarzenia kulturalne, uzyskać poradę lekarską, a nawet uczestniczyć w zajęciach fitness. Na masową skalę pojawiły się różnego rodzaju szkolenia i kursy online. Również i my zaproponowałyśmy naszej społeczności szeroką gamę szkoleń – między innymi w ramach Programu „Mama Warszawianka”, webinarów tematycznych, czy całkowicie przeniesiony do online Program Biznes w Kobiecych Rękach.

„Pandemia pokazała, że mimo spowolnienia gospodarki, branża e-commerce przeżywa prawdziwy rozkwit. Zarówno na świecie jak i w Polsce sprzedaż w kanale onlinowym dynamicznie wzrasta. Już 75% internautów w Polsce robi zakupy w sieci. Okazuje się, że nawyki i przyzwyczajenia możemy łatwo zmieniać. Teraz to już nie tylko fantazja, podążanie za trendem, ale po prostu potrzeba i konieczność. W takich sytuacjach rodzą się szanse dla nowych pomysłów biznesowych”.

Dorota Czekaj, Prezeska Sieci Przedsiębiorczych Kobiet

Fundacja Kobiety e-biznesu wraz z agencją badawczą Atena Research & Consulting przygotowały raport „Potencjał Kobiet w e-biznesie”, który pokazuje, że przedsiębiorczynie biorą sprawy w swoje ręce. Mimo wielu wyzwań kobiety próbują szukać nowych możliwości dla siebie. Aż 38% kobiet biorących udział w badaniu zadeklarowało, że zamierza rozpocząć biznes online.

Relacja z klientem w czasach pandemii COVID-19

W  tym trudnym czasie jednym z ważniejszych obszarów działania biznesów stało się dbanie o relacje z klientami. Sprawnie działająca komunikacja i stały kontakt to podstawa. Firmy mają szansę lepiej poznać swoich odbiorców i dostosować do nich swoje działania i ofertę.

„Ludzie nie kupują rzeczy. Ludzie kupują doświadczenia”.

Łukasz Wyglądała, Strategy Lead & CO-Founder E-com.house – E-commerce software house

Ogrom działań podjętych w świecie realnym i wirtualnym, szereg zmian i odważnych decyzji, a także tempo rozwoju biznesów pokazuje, że przedsiębiorczynie i przedsiębiorcy z pewnością zdali technologiczny test. Biznes rozwija się obecnie w niewyobrażalnym tempie. Warto obserwować te zmiany i w nich uczestniczyć.

Jesienią już po raz szesnasty zorganizowałyśmy konferencję biznesową. Tym razem, ze względu na pandemię i transformację cyfrową wielu biznesów, podjęłyśmy temat  e-commerce. Wraz z zaproszonymi ekspertami skupiłyśmy się na znalezieniu odpowiedzi na pytanie: Czy przedsiębiorczynie i przedsiębiorcy zdali technologiczny test stanąwszy w obliczu pandemii koronawirusa? W swoich rozważaniach na tapet wzięłyśmy również kierunek rozwoju biznesu. 

Jeśli nie udało Ci się być na konferencji albo chcesz przypomnieć sobie ważne fragmenty – konferencja jest cały czas dostępna na naszym kanale na YouTube:


INSTAGRAM
POZNAJ NAS LEPIEJ

Wyrażam zgodę na otrzymywanie Newslettera zawierającego informacje o bieżącej i planowanej działalności Fundacji Przedsiębiorczości Kobiet, przesyłanego przez Fundację pod podany przeze mnie adres poczty elektronicznej.

Oświadczam, że zapoznałem/-am się z Polityką prywatności.