Mój pomysł na biznes to projektowanie gier planszowych. Uwielbiam zajmować się różnymi dziedzinami i odkrywać nowe obszary, ale tworzenie ciekawych i wartościowych produktów bardzo mnie napędza. Gry planszowe są dla mnie fascynującym medium, które łączy w sobie elementy strategii, rozwoju umysłowego i interakcji społecznej. Projektowanie ich pozwala mi wprowadzać innowacyjne mechaniki i dostarczać ludziom niezapomnianych chwil rozrywki. Rozwija mnie i moje dzieci, bo w moim przypadku projektowanie gier okazało się biznesem rodzinnym. Uczestniczą w nim moje córki i mąż.
Założenie własnej firmy to dla mnie ogromne wyzwanie. Mam wiele obaw z tym związanych, bo produkty same się nie sprzedają. Własna firma to ogrom pracy na wielu płaszczyznach – od badań rynkowych, testowania nowych rozwiązań wśród użytkowników po marketing, produkcję i dystrybucję. Ale to także okazja do realizacji własnych wizji. Pracując na własny rachunek, mogę tworzyć gry, które naprawdę mnie pasjonują i które widzę jako wartościowe dla graczy. To daje mi ogromne spełnienie i motywację do ciągłego doskonalenia się.
W tej sferze było różnie, ale najważniejsze dla mnie jest wsparcie najbliższych mi osób. Mój mąż bardzo dopinguje mnie w rozwoju, jest współautorem naszych gier planszowych. Gdyby nie on, to pewnie nie odważyłabym się pokazać naszych pomysłów w szerszym gronie. To on namówił mnie, aby pojechać na pierwsze targi branżowe, żeby pokazać pierwszą grę testerom i użytkownikom. To pod jego wpływem złożyłam wniosek do krajowego programu Strefa pomysłodawcy, finansowanego z POIR, gdzie doszliśmy aż do samego finału (jako jeden z trzech startupów). Obecnie otrzymałam zgodę PARP na wyjazd zagraniczny w ramach programu Erasmus Global. Rozwijam się też zawodowo w dziedzinie data science i sztucznej inteligencji. Jeszcze kilka miesięcy temu nie uwierzyłabym, że odważę się na takie decyzje biznesowe. Posiadanie obok siebie osoby, która doradza i wspiera w rozwoju to duże szczęście dla początkującego przedsiębiorcy, który chce złamać status quo, działać nieszablonowo, zrezygnować z wygodnej pracy na etacie i rozwijać swoje produkty na europejskich rynkach.
Nie lubię generalizacji w tym temacie, bo dużo zależy od obu stron i od charakteru nawiązanej relacji. Mogę jednak śmiało wypowiedzieć się na swój temat. Trafiłam na bardzo fajną, ciepłą i mądrą mentorkę. To osoba, która potrafiła mnie odpowiednio poprowadzić, zadawała ciekawe pytania i mądrze prowadziła przez cały proces zmian.
Tak, oczywiście. Poza takimi usługami jak księgowość czy doradztwo prawne warto zastanowić się nad zabezpieczeniem praw własności intelektualnej do naszego pomysłu na biznes. W moim przypadku było to zabezpieczenie wzoru przemysłowego dla naszego pierwszego pomysłu. Otrzymaliśmy w tym zakresie pomoc od lidera projektu w ramach środków przyznanych z programu Strefa pomysłodawcy. Mamy obecnie wzór przemysłowy dla gry GNOK chroniony na terenie Unii Europejskiej w EUIPO. To nie są myśli, które przychodzą młodemu przedsiębiorcy w pierwszej kolejności. Na początku jest stres związany z wyborem formy opodatkowania, składkami ZUS czy promocją produktu. Poruszyłam jednak ten temat, ponieważ jest on kluczowy, jeśli wprowadzamy na rynek produkt, który ma unikatowy design czy mamy rozpoznawalne logo i chcemy być marką premium.
Klienci są kluczowi w naszym biznesie i od początku należy pytać o ich opinię. Ja, zanim wymyśliłam pierwszą grę, przeprowadziłam badania ilościowe na grupie ponad 800 osób z rynku polskiego i światowego. Chciałam się dowiedzieć kim są gracze planszówek, jak kupują, co kupują, za ile i kiedy. Poznanie swoich potencjalnych klientów, słuchanie ich i wprowadzanie zmian do oferty to pierwszy element sukcesu komercyjnego naszego pomysłu. Pierwszy i kluczowy.
Warto jest wprowadzić rozwiązania długofalowe, by przyzwyczaić naszych klientów do marki, niejako zbudować w nich nawyk korzystania z naszych usług i produktów. Przyzwyczajanie klientów do korzystania produktów, takich jak gry planszowe wymaga zbudowania wartościowego doświadczenia i skutecznej strategii komunikacji. Warto dbać o jakość produkcji, przemyślany i ciekawy design. Nasze gry staramy się projektować dla szerokiego grona graczy, dla dzieci i osób starszych. są to produkty niezależne językowo, bez małej czcionki, z elementami, które ćwiczą motorykę małą. Mam nadzieję, że uda nam się przekonać do naszych produktów szerokie grono klientów, ponieważ samo granie w gry poprawia zdolności poznawcze i jest prewencją zachorowania na choroby degeneracyjne.
Najbardziej skuteczne było dla mnie spotkanie z Kubą Jedlińskim, który jest strategiom marketingowym i jak nikt zna się na kreowaniu marek. Kuba bardzo nieszablonowo opowiada o swoim doświadczeniu, zadawał podczas warsztatu ogrom ciekawych i trudnych pytań. Miałyśmy także zadane zadanie domowe, po którego odrobieniu zmieniłam strategię marketingową dla marki.
Chyba nie potrafię wybrać, bo każda z dziewczyn robi coś wyjątkowego. To, co rzuciło mi się w oczy to ogromna różnorodność pomysłów na biznes, od pomysłów z branży rozrywkowej po pomysły technologiczne z kategorii Deeptech.
Uważam, że program Biznes w Kobiecych Rękach to strzał w dziesiątkę dla osób, które chcą zwalidować swój pomysł na biznes. Każdy z różnorodnych warsztatów otworzył ogrom wątków i pozwolił z innej perspektywy spojrzeć na produkty i usługi, które proponujemy klientom. Siłą programu jest także możliwość nawiązania relacji z doświadczoną przedsiębiorczynią, mentorką. W moim przypadku zaiskrzyło i każde z kolejnych spotkań umacniało mnie w przekonaniu, że własny biznes to właściwa dla mnie ścieżka. Na rynku wiele jest firm doradczych dla młodych przedsiębiorców, ale żadne z nich nie jest tak kompleksowe jak BWKR i jednocześnie dedykowane tylko kobietom. To inicjatywa wyjątkowa. Czułam się ogromnie pokrzepiona towarzystwem innych pań, które ambitnie podchodzą do realizacji swoich biznesowych marzeń.
Biznes w Kobiecych Rękach jest autorskim projektem Sieci Przedsiębiorczych Kobiet, który zajął pierwsze miejsce w konkursie Central European Startup Awards 2018 w kategorii Best accelerator or incubator. Program jest realizowany przy wsparciu finansowym Citi Foundation w Nowym Jorku oraz wsparciu merytorycznym Fundacji Kronenberga Citi Handlowy.
Copyright 2024 – Sieć Przedsiębiorczych Kobiet
Wygląda na to, że nie dodał Pan/i jeszcze żadnych produktów do koszyka.
Przeglądaj produktyŻeby zapewnić najlepsze wrażenia, my oraz nasi partnerzy używamy technologii takich jak pliki cookies do przechowywania i/lub uzyskiwania informacji o urządzeniu. Wyrażenie zgody na te technologie pozwoli nam oraz naszym partnerom na przetwarzanie danych osobowych, takich jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalny identyfikator ID w tej witrynie. Brak zgody lub jej wycofanie może niekorzystnie wpłynąć na niektóre funkcje.
Kliknij poniżej, aby wyrazić zgodę na powyższe lub dokonać szczegółowych wyborów. Twoje wybory zostaną zastosowane tylko do tej witryny. Możesz zmienić swoje ustawienia w dowolnym momencie, w tym wycofać swoją zgodę, korzystając z przełączników w polityce plików cookie lub klikając przycisk zarządzaj zgodą u dołu ekranu.