Mój pomysł na biznes to projektowanie gier planszowych. Uwielbiam zajmować się różnymi dziedzinami i odkrywać nowe obszary, ale tworzenie ciekawych i wartościowych produktów bardzo mnie napędza. Gry planszowe są dla mnie fascynującym medium, które łączy w sobie elementy strategii, rozwoju umysłowego i interakcji społecznej. Projektowanie ich pozwala mi wprowadzać innowacyjne mechaniki i dostarczać ludziom niezapomnianych chwil rozrywki. Rozwija mnie i moje dzieci, bo w moim przypadku projektowanie gier okazało się biznesem rodzinnym. Uczestniczą w nim moje córki i mąż.
Założenie własnej firmy to dla mnie ogromne wyzwanie. Mam wiele obaw z tym związanych, bo produkty same się nie sprzedają. Własna firma to ogrom pracy na wielu płaszczyznach – od badań rynkowych, testowania nowych rozwiązań wśród użytkowników po marketing, produkcję i dystrybucję. Ale to także okazja do realizacji własnych wizji. Pracując na własny rachunek, mogę tworzyć gry, które naprawdę mnie pasjonują i które widzę jako wartościowe dla graczy. To daje mi ogromne spełnienie i motywację do ciągłego doskonalenia się.
W tej sferze było różnie, ale najważniejsze dla mnie jest wsparcie najbliższych mi osób. Mój mąż bardzo dopinguje mnie w rozwoju, jest współautorem naszych gier planszowych. Gdyby nie on, to pewnie nie odważyłabym się pokazać naszych pomysłów w szerszym gronie. To on namówił mnie, aby pojechać na pierwsze targi branżowe, żeby pokazać pierwszą grę testerom i użytkownikom. To pod jego wpływem złożyłam wniosek do krajowego programu Strefa pomysłodawcy, finansowanego z POIR, gdzie doszliśmy aż do samego finału (jako jeden z trzech startupów). Obecnie otrzymałam zgodę PARP na wyjazd zagraniczny w ramach programu Erasmus Global. Rozwijam się też zawodowo w dziedzinie data science i sztucznej inteligencji. Jeszcze kilka miesięcy temu nie uwierzyłabym, że odważę się na takie decyzje biznesowe. Posiadanie obok siebie osoby, która doradza i wspiera w rozwoju to duże szczęście dla początkującego przedsiębiorcy, który chce złamać status quo, działać nieszablonowo, zrezygnować z wygodnej pracy na etacie i rozwijać swoje produkty na europejskich rynkach.
Nie lubię generalizacji w tym temacie, bo dużo zależy od obu stron i od charakteru nawiązanej relacji. Mogę jednak śmiało wypowiedzieć się na swój temat. Trafiłam na bardzo fajną, ciepłą i mądrą mentorkę. To osoba, która potrafiła mnie odpowiednio poprowadzić, zadawała ciekawe pytania i mądrze prowadziła przez cały proces zmian.
Tak, oczywiście. Poza takimi usługami jak księgowość czy doradztwo prawne warto zastanowić się nad zabezpieczeniem praw własności intelektualnej do naszego pomysłu na biznes. W moim przypadku było to zabezpieczenie wzoru przemysłowego dla naszego pierwszego pomysłu. Otrzymaliśmy w tym zakresie pomoc od lidera projektu w ramach środków przyznanych z programu Strefa pomysłodawcy. Mamy obecnie wzór przemysłowy dla gry GNOK chroniony na terenie Unii Europejskiej w EUIPO. To nie są myśli, które przychodzą młodemu przedsiębiorcy w pierwszej kolejności. Na początku jest stres związany z wyborem formy opodatkowania, składkami ZUS czy promocją produktu. Poruszyłam jednak ten temat, ponieważ jest on kluczowy, jeśli wprowadzamy na rynek produkt, który ma unikatowy design czy mamy rozpoznawalne logo i chcemy być marką premium.
Klienci są kluczowi w naszym biznesie i od początku należy pytać o ich opinię. Ja, zanim wymyśliłam pierwszą grę, przeprowadziłam badania ilościowe na grupie ponad 800 osób z rynku polskiego i światowego. Chciałam się dowiedzieć kim są gracze planszówek, jak kupują, co kupują, za ile i kiedy. Poznanie swoich potencjalnych klientów, słuchanie ich i wprowadzanie zmian do oferty to pierwszy element sukcesu komercyjnego naszego pomysłu. Pierwszy i kluczowy.
Warto jest wprowadzić rozwiązania długofalowe, by przyzwyczaić naszych klientów do marki, niejako zbudować w nich nawyk korzystania z naszych usług i produktów. Przyzwyczajanie klientów do korzystania produktów, takich jak gry planszowe wymaga zbudowania wartościowego doświadczenia i skutecznej strategii komunikacji. Warto dbać o jakość produkcji, przemyślany i ciekawy design. Nasze gry staramy się projektować dla szerokiego grona graczy, dla dzieci i osób starszych. są to produkty niezależne językowo, bez małej czcionki, z elementami, które ćwiczą motorykę małą. Mam nadzieję, że uda nam się przekonać do naszych produktów szerokie grono klientów, ponieważ samo granie w gry poprawia zdolności poznawcze i jest prewencją zachorowania na choroby degeneracyjne.
Najbardziej skuteczne było dla mnie spotkanie z Kubą Jedlińskim, który jest strategiom marketingowym i jak nikt zna się na kreowaniu marek. Kuba bardzo nieszablonowo opowiada o swoim doświadczeniu, zadawał podczas warsztatu ogrom ciekawych i trudnych pytań. Miałyśmy także zadane zadanie domowe, po którego odrobieniu zmieniłam strategię marketingową dla marki.
Chyba nie potrafię wybrać, bo każda z dziewczyn robi coś wyjątkowego. To, co rzuciło mi się w oczy to ogromna różnorodność pomysłów na biznes, od pomysłów z branży rozrywkowej po pomysły technologiczne z kategorii Deeptech.
Uważam, że program Biznes w Kobiecych Rękach to strzał w dziesiątkę dla osób, które chcą zwalidować swój pomysł na biznes. Każdy z różnorodnych warsztatów otworzył ogrom wątków i pozwolił z innej perspektywy spojrzeć na produkty i usługi, które proponujemy klientom. Siłą programu jest także możliwość nawiązania relacji z doświadczoną przedsiębiorczynią, mentorką. W moim przypadku zaiskrzyło i każde z kolejnych spotkań umacniało mnie w przekonaniu, że własny biznes to właściwa dla mnie ścieżka. Na rynku wiele jest firm doradczych dla młodych przedsiębiorców, ale żadne z nich nie jest tak kompleksowe jak BWKR i jednocześnie dedykowane tylko kobietom. To inicjatywa wyjątkowa. Czułam się ogromnie pokrzepiona towarzystwem innych pań, które ambitnie podchodzą do realizacji swoich biznesowych marzeń.
Biznes w Kobiecych Rękach jest autorskim projektem Sieci Przedsiębiorczych Kobiet, który zajął pierwsze miejsce w konkursie Central European Startup Awards 2018 w kategorii Best accelerator or incubator. Program jest realizowany przy wsparciu finansowym Citi Foundation w Nowym Jorku oraz wsparciu merytorycznym Fundacji Kronenberga Citi Handlowy.
Copyright 2022 – Sieć Przedsiębiorczych Kobiet
Wygląda na to, że nie dodał Pan/i jeszcze żadnych produktów do koszyka.
Przeglądaj produkty