Jak wprowadzić działania ESG w małej i średniej firmie

Środowisko, społeczna odpowiedzialność i ład korporacyjny, czyli coraz popularniejsze ESG. Czy da się wprowadzić je w małych firmach?
325600747_1260864251309293_2387968912983937651_n

Wielu przedsiębiorców obawia się, że działania ESG możliwe są do wprowadzania jedynie w dużym przedsiębiorstwie. Czy to prawda? Zapytałyśmy o to członkinie naszej Sieci Przedsiębiorczych Kobiet,  w ramach której kobiety zyskują przestrzeń do rozwoju i promocji swoich biznesów. 

Przede wszystkim samoświadomość

Coraz częściej wielkim korporacjom i firmom mówimy – sprawdzam. Według naszych ekspertek ważne jest jednak by uświadomić sobie to, że każdy przedsiębiorca i przedsiębiorczyni ma wpływ na to, co dzieje się na Ziemi. I choć raportowanie ESG może wydawać się skomplikowane, to tak naprawdę wystarczy pierwszy krok, który pociągnie za sobą kolejne działania.

Uważam, że całościowe podejście jest kluczem do zmiany rozpędzonego konsumpcjonizmu na wybór użyteczności. Samoświadomość ludzi wzrasta, a wraz z nią moim zdaniem stawienie na jakość nie na ilość z dbałością o środowisko i optymalizację zanieczyszczeń. Temat bardzo ważny i uważam, że istotny do zauważania przez wszystkich mieszkańców Ziemi,  a tak z mojego kręgu wpływu – uważam, że się da i warto – jak to zrobić? Zacząć od siebie i społeczności, które każdy z nas współtworzy, od ilości śmieci i niepotrzebnych przedmiotów wokół, w jaki sposób korzystamy z wody, prądu czy gazu… itp. poszerzając świadomość, że wszyscy chodzimy po tej samej Ziemi, jesteśmy połączeni i wzajemnie na siebie oddziałujemy. A duże, czy małe organizacje mają realny szerszy wpływ na zmiany. / Joanna Barakomska – mentorka, coach, trener biznesu

 

Dumna i duża nazwa na małe codzienne praktyki. Przecież każdy przedsiębiorca bierze odpowiedzialność za swoją firmę, ludzi i własne sumienie. W wymiarze małej firmy dotyczy to zazwyczaj praktyk interpersonalnych i drobnych decyzji ekologicznych. Choć oczywiście stawia nas czasem przed dylematami moralnymi: czy pracować z globalną marką, która zaśmieca świat plastikiem, etc. Fajnie, gdyby ESG w wypadku dużych koncernów nie były tylko greenwashingowym wybiegiem, ale realną troską o człowieka i naturę. / Małgorzata Kwiecień – Kiss the Dog butik kreatywny

 

Prowadzenie biznesu w duchu zrównoważonego rozwoju i zachowania standardów ochrony środowiska nie musi być skomplikowane. Na początek wystarczy świadomość, skąd pochodzą Twoje materiały, ile energii zużywasz, czy zużywasz dużo papieru lub plastiku?  / Izabela Kulesza – “WDZIĘCZNI ZA OBFITOŚĆ”

 

Ale od czego zacząć?

Jak to zrobić? Dużo konkretnych przykładów ma dla Ciebie Izabela Zawisza – OREKA Laboratories:  ESG  zdecydowanie warto i można wprowadzać w małej firmie, a nawet mikroprzedsiębiorstwie. Niejednokrotnie wielka zmiana ma wiele składowych i rozpoczyna się od małych kroków. W małej firmie łatwo możemy wdrożyć odpowiedzialne gospodarowanie odpadami, oszczędzanie wody i energii elektrycznej, co stanowi także oszczędność dla naszego przedsiębiorstwa. W OREKA staramy się odzyskiwać i ponownie używać opakowania kartonowe, wypełniacz, a także folie. Nasze dostawy B2B są najczęściej zapakowane właśnie w taki sposób. Warto zwracać też baczną uwagę na dostawców komponentów, z których korzystamy. W OREKA nasze kostki pakujemy w kartoniki z papieru Nautilus pochodzącego w 100% z recyklingu, który spełnia wymogi FSC Recycled i EU Ecolabel, co jest poparte odpowiednimi certyfikatami. Zawsze weryfikujemy naszych dostawców i kupujemy towary ze sprawdzonych źródeł. Istotne jest również zwracanie uwagi na wartości firm, z którymi rozpoczynamy współpracę, a także wyraźne komunikowanie, jakie parametry są dla nas istotne przy dokonywaniu tego wyboru. Wszystkie produkty OREKA są wykonywane ręcznie. Jest to cecha naszej marki, dlatego również akcesoria, które sprzedajemy, nabywamy od rękodzielników, a nasze lniane woreczki są szyte w Polsce, w fundacji non profit, która zatrudnia osoby z niepełnosprawnością, co wspiera inkluzywność. Len, z którego są wykonane woreczki to certyfikowany 100% len. Nawet mała firma może aktywnie angażować się we wspieranie inicjatyw społecznych np. sponsorowanie nagród w tematycznych konkursach, czy zbiórki charytatywne. W ProConChem Dr Izabela Anna Zawisza, zgodnie z misją firmy, biorę udział w podcastach i realizuję otwarte wykłady czy seminaria, aby na podstawie własnego doświadczenia upowszechniać wiedzę na temat komercjalizacji wynalazków i transferu technologii z nauki do biznesu. Angażuję się również w działania przeciwdziałające nierówności płci na wszelkich płaszczyznach, np. wspierając akcję #nieczekam107lat. W swoich działaniach warto stawiać na transparentność, zgodny z prawdą komunikat marketingowy i szacunek dla klientów. / Dr Izabela Zawisza – OREKA Laboratories

 

Na początku zastanów się:

  • jak gospodarujesz odpadami?
  • czy oszczędzasz wodę?
  • czy oszczędzasz energię?
  • czy drukujesz tylko to, co potrzebne?
  • czy wykorzystujesz ponownie sprzęty i opakowania?
  • czym wypełniasz opakowania w swoich przesyłkach – czy na pewno jest to konieczne?
  • z kim współpracujesz? Czy Twoi kontrahenci wyznają podobne wartości do Ciebie?
  • skąd pochodzą materiały, które kupujesz?
  • czy sprawdzasz certyfikaty produktów, które wykorzystujesz?
  • czy włączasz się w działania lokalne lub zbiórki charytatywne?
  • czy opowiadasz o tym, co dzieje się w Twojej firmie i jak pracujecie?

Podsumowując za Katarzyną Antosiewicz – Działania ESG da się wprowadzić nawet w jednoosobowej działalności. To postawa, stan umysłu i idące za tym działania.

Swoją wiedzą i doświadczeniem podzieliły się członkinie Sieci Przedsiębiorczych Kobiet (w kolejności alfabetycznej):

Ty też możesz zostać członkinią Sieci Przedsiębiorczych Kobiet!

Sprawdź, jak możesz zostać członkinią Sieci Przedsiębiorczych i jakie korzyści na Ciebie czekają w naszej Sieci. Jeśli i Ty szukasz możliwości promowania Twojego biznesu  – sprawdź nasz format Business Mixer.  

Interesuje Cię temat ESG? Ten wątek będziemy poruszać także na Konferencji Sieci Przedsiębiorczych Kobiet Make The Change.  Członkinie Sieci Przedsiębiorczych Kobiet mają 20% zniżki na nasze wydarzenia. 

Spodobał Ci się artykuł?
UDOSTĘPNIJ
Narzędzia dla przedsiębiorczych kobiet
92. Śniadanie Sieci Przedsiębiorczych Kobiet
21.02.2025; godz.9.00 Zacznij dzień w inspirującym gronie przedsiębiorczych kobiet! Śniadanie...
Cena:
159.00 
Roczne członkostwo w Klubie Black Swan Prestige
Klub Black Swan Prestige to ekskluzywna społeczność doświadczonych kobiet sukcesu,...
Cena:
3,900.00  dla rok
Niezniszczalne - K. Ratajczyk
Potrzebujesz inspiracji i motywacji do działania? Niezniszczalne to 11 wywiadów...
Cena:
50.00 
Narzędzia dla przedsiębiorczych kobiet
Wydarzenia
92. Śniadanie Sieci Przedsiębiorczych Kobiet
21.02.2025; godz.9.00 Zacznij dzień w inspirującym gronie przedsiębiorczych kobiet! Śniadanie...
Cena:
159.00 
Produkt cyfrowy
Opłata wpisowa - program Next 2024/2025
Opłata wpisowa dla Uczestniczek, które pomyślnie przeszły proces rekrutacji. Program...
Cena:
865.00 
Klub Mentorek
Program szkoleniowy online dla Klubu Mentorek - kontynuacja NEXT
Dla kogo? Dla Mentorek, które pomyślnie przeszły proces rekrutacji, brały...
Cena:
480.00 
Klub Mentorek
Program szkoleniowy online Klubu Mentorek 2024/2025 - nowe Mentorki
Dla kogo? Dla Mentorek, które pomyślnie przeszły proces rekrutacji i...
Cena:
3,075.00 
Polecamy przeczytać:
5 podcastów, które warto przesłuchać
Popularność podcastów w ostatnich latach diametralnie wzrosła. Nic dziwnego. Jest to bardzo wygodna i przystępna forma pozyskiwania informacji i dzielenia się wiedzą, a w dodatku może ich słuchać każdy. Wystarczy mieć ze sobą telefon i słuchawki, aby móc korzystać z darmowych zasobów internetu. W przeciwieństwie do czytania książek, podcasty, podobnie jak audiobooki możemy słuchać podczas wykonywania innych czynności, nie tracąc przy tym czasu. Baza podcastów jest ogromna i z pewnością każdy znajdzie coś dla siebie.
Jedna na trzy Polki chce rozpocząć przygodę z inwestowaniem
Czy do inwestowania faktycznie potrzeba dużego kapitału? Jak zacząć inwestować? Jak zrobić ten pierwszy krok? I jak okiełznać strach przed stratą środków?
Mentorki polecają - kogo warto obserwować na LinkedIn?
LinkedIn działa najlepiej, kiedy jest relacją dwustronną. Warto być na nim zarówno twórczynią, jak i odbiorczynią. Żeby z tej drugiej funkcji czerpać jak najwięcej, dobrze jest obserwować osoby, które swoimi treściami wnoszą faktyczną wartość.
0
Twój koszyk jest pusty

Wygląda na to, że nie dodał Pan/i jeszcze żadnych produktów do koszyka.

Przeglądaj produkty