ESG w MŚP: korzyści i pierwsze kroki

Dlaczego warto w firmie podjąć temat zrównoważonego rozwoju? Zapytaliśmy o to Magdalenę Felczak - doradczynię w obszarze ESG i mentorkę Sieci Przedsiębiorczych Kobiet.
410231302_781211614042989_5102414409744182506_n

Każda firma ma wpływ na otoczenie, niezależnie od wielkości, miejsca prowadzenia działalności czy branży, w jakiej działa. Co więcej – zazwyczaj ma zarówno wpływ pozytywny jak i negatywny – zależy, na jaki obszar spojrzeć i z czyjej perspektywy. Uświadomienie sobie tego wpływu i jego określenie to punkt startowy do zrównoważonego rozwoju. Jakie korzyści może on przynieść małym i średnim firmom? I od czego zacząć? Poniżej kilka wskazówek.

ESG, zrównoważony rozwój, CSR, odpowiedzialność społeczna i środowiskowa – te terminy wymiennie pojawiają się w przestrzeni publicznej i chociaż można wskazywać na drobne różnice między nimi to wszystkie wskazują na jeden cel: tak działać w biznesie, żeby go rozwijać z pełnym poszanowaniem i dbałością o otoczenie (społeczeństwo i środowisko).

Można byłoby odnieść wrażenie, że powyższe terminy dotyczą wyłącznie dużych korporacji, dedykowanych wysokobudżetowych programów środowiskowych oraz społecznych jak również raportowania niefinansowego. Nic bardziej mylnego. Nawet najmniejsza firma może działać zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju. 

 

 Korzyści z wdrożenia ESG w małej i średniej firmie 

  • Reputacja firmy, której zależy – na klientach, pracownikach, partnerach biznesowych, środowisku
  • Przewaga konkurencyjna, którą zyskujesz, gdyż temat ESG wśród małych i średnich firm raczkuje, możesz być pierwszy/ pierwsza w swojej branży
  • Wiarygodność w biznesie – szczególnie ważne, jeśli działasz w obszarze B2B i wchodzisz do łańcucha dostaw dużych firm – one będą miały obowiązek sprawdzać swoich dostawców pod kątem spełniania warunków środowiskowych i społecznych
  • Przyciąganie talentów – 58% Polaków* chętniej aplikuje o pracę do firm, które angażują się społecznie/ środowiskowo
  • Łatwiejsze finansowanie – banki i inwestorzy coraz częściej przyglądają się firmom właśnie pod kątem zrównoważonego rozwoju

*Źródło: Badanie Pracuj.pl „Zawodowy styl życia”: https://media.pracuj.pl/102860-jak-polacy-zyja-w-pracy-raport-pracujpl-zawodowy-styl-zycia

 

Zrównoważony rozwój w małej i średniej firmie – krok po kroku

 

Krok 1: Na kogo wpływasz?

Każda firma wpływa na określone grupy odbiorców (tzw. interesariuszy). Mogą do nich należeć m.in. pracownicy firmy (i ich rodziny), kontrahenci, partnerzy biznesowi, klienci czy dostawcy. Określenie tych grup to pierwszy krok w kierunku zrównoważonego rozwoju.

Krok 2: Jaki jest Twój wpływ?

Jak już wiesz, na kogo wpływasz, zastanów się, poprzez jakie działania wpływasz i jaki jest to wpływ.

Oto kilka przykładów, które mogą pojawić się w każdej firmie:

  • Posiadasz jasną politykę czy system wynagrodzeń? Wpływasz pozytywnie na pracowników
  • Wspierasz szkołę w Twoim mieście? Wpływasz pozytywnie na społeczność lokalną
  • Kupujesz do firmy wodę w plastikowych butelkach lub drukujesz wszystkie dokumenty? Wpływasz negatywnie na środowisko

Czasami już sam profil prowadzonej działalności, nawet tej mikro, ma pozytywny wpływ – producent babeczek bezglutenowych ma wpływ na jakość życia i zdrowie osób z celiakią, trener personalny na zdrowie fizyczne swoich klientów, firma szkoleniowa – na rozwój i edukację swoich klientów, a serwis rowerowy – na środowisko.

Określenie Twoich obszarów wpływu pozwala dobrać odpowiednie działania lub sprawdzić, czy to, co robisz obecnie jest powiązane z Twoim wpływem.

 

 

 

 

Krok 3: Zwiększaj wpływ pozytywny, zmniejszaj negatywny

Kiedy już wiesz, na kogo i w jakich obszarach wpływasz, możesz przyjrzeć się swoim dotychczasowym działaniom, zrobić ich rewizję, wprowadzić ulepszenia.

Wiele firm już podejmuje działania z obszaru zrównoważonego rozwoju nawet o tym nie wiedząc. Równy dostęp do szkoleń dla pracowników, jasno określone, niedyskryminujące zasady zatrudniania i awansowania, szkolenia dla pracowników, zasady etyczne obowiązujące w firmie czy dążenie do redukcji zużycia energii – to tylko kilka przykładów, które obejmuje ESG. Analiza wpływu Twojej firmy to taka latarnia wskazująca Ci dalszą drogę.

Krok 4: Wyznacz cele, określ działania, mierz wyniki

W idealnym świecie każda firma miałaby strategię zrównoważonego rozwoju wynikającą ze strategii biznesowej. Idealny świat jednak nie istnieje i wiele nawet dużych firm takiej strategii nie posiada, chociaż coraz więcej ich powstaje.

Nawet jeśli Twoja firma nie jest duża, możesz przymierzyć się do strategii zrównoważonego rozwoju. Kiedy już znasz obszary wpływu swojej firmy, jej interesariuszy i masz zaplanowane działania możesz po prostu:

  • spisać choćby w punktach podejście Twojej firmy do zrównoważonego rozwoju
  • opisać obszary wpływu i interesariuszy, na których wpływasz
  • określić, dokąd zmierzasz w powyższych obszarach – jaką zmianę chcesz spowodować
  • wyznaczyć choćby 2-3 cele, które możesz zmierzyć – one pozwolą Ci zobaczyć, czy i jakie robisz postępy.

Krok 5: Opisz swoje działania

Małe i średnie firmy nie mają na razie obowiązku raportowania – pojawi się on za kilka lat i będzie dotyczył tylko firm notowanych na giełdzie. Co nie znaczy, że jeśli wejdziesz już na drogę zrównoważonego rozwoju, nie możesz opisać swoich celów, działań i osiągnięć. Może to być ciekawa informacja dla Twoich klientów czy pracowników. Jeżeli działasz w sektorze B2B Twoi klienci mający obowiązek raportowania będą Cię pytali o kwestie związane ze zrównoważ

 Krok 6: Nie zapomnij o komunikacji

Kiedy już podejmiesz kroki ku zrównoważonemu rozwojowi – komunikuj je, zarówno wewnątrz firmy jak i na zewnątrz. Ważne, aby Twoi pracownicy rozumieli wprowadzaną zmianę, poczuli ją i się z nią identyfikowali. Komunikacja zewnętrzna z kolei może być ważną informacją, ale też inspiracją i edukacją dla Twoich klientów.

Jeżeli masz pytania odnośnie ESG/ zrównoważonego rozwoju w Twojej firmie, szans, możliwości – zapraszam na wirtualną kawę, chętnie porozmawiam i opowiem więcej:

Magdalena Felczak – Doradczyni w obszarze ESG, mentorka Sieci Przedsiębiorczych Kobiet

kontakt@magdalenafelczak.pl

www.magdalenafelczak.pl

https://www.linkedin.com/in/magdalena-felczak/

 

 

Spodobał Ci się artykuł?
UDOSTĘPNIJ
Narzędzia dla przedsiębiorczych kobiet
Roczne członkostwo w Sieci Przedsiębiorczych Kobiet
Produkt dla  przedsiębiorczych kobiet, w ramach którego pomagamy Ci w...
Cena:
500.00  dla rok
Jak mówić o sobie dobrze A. Więcka
Kobiety zabierają publicznie głos dwa razy rzadziej niż mężczyźni. Nie...
Cena:
50.00 
Niezniszczalne - K. Ratajczyk
Potrzebujesz inspiracji i motywacji do działania? Niezniszczalne to 11 wywiadów...
Cena:
50.00 
Narzędzia dla przedsiębiorczych kobiet
Wydarzenia
Spotkanie Klubu Mentorek - Winomalowanie. Kreatywny wieczór przy winie
10.04.2025 (czwartek). Zapraszamy  na wyjątkowe spotkanie, które łączy w sobie...
Cena:
59.00 
Wydarzenia
93. Śniadanie Sieci Przedsiębiorczych Kobiet
04.04.2025; godz.9.00 Zacznij dzień w inspirującym gronie przedsiębiorczych kobiet! Śniadanie...
Cena:
159.00 
Wydarzenia
XXII Konferencja Be Future Ready
21.05.2025. XXII Konferencja Be Future Ready. Odkryj, jak technologia, networking...
Cena:
445.00 560.00 

Wybierz opcje This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page

Produkt cyfrowy
Opłata wpisowa - program Next 2024/2025
Opłata wpisowa dla Uczestniczek, które pomyślnie przeszły proces rekrutacji. Program...
Cena:
865.00 
Polecamy przeczytać:
Karolina Adamska-Woźniak, Fundacja Mam Marzenie -finalistka projektu Pantene Power of Us
Marka Pantene stworzyła Fundusz Power of Us chcąc wesprzeć kobiety prowadzące małe przedsiębiorstwa w Polsce. Dzięki współpracy Sieci Przedsiębiorczych Kobiet i Pantene powstał nowy projekt pod nazwą “Pantene – Power of Us”, który jest stworzony dla kobiet prowadzących swoją własną firmę, które w okresie kryzysu związanego z COVID-19 wprowadziły do swoich firm nowe rozwiązania, innowacyjne narzędzia, dzięki czemu ich firmy przetrwały i z sukcesem funkcjonują.
Własna firma w niepewnych czasach?
Rzeczywistość popandemiczna, wojna w Ukrainie, rosnąca inflacja - bez dwóch zdań żyjemy w niepewnych czasach. Jednak nowe firmy wciąż powstają. Sporo z nich zostanie założonych już niebawem pod skrzydłami Sieci Przedsiębiorczych Kobiet.
Czy w czasie pandemii biznes zdał technologiczny test?
Jako Fundacja Przedsiębiorczości Kobiet wspieramy przedsiębiorczość kobiet, poprzez: rozwijanie kobiecej społeczności zawodowej, mentoring, inicjowanie programów akceleracyjnych i biznesowych, a także popularyzowanie kobiecych sieci anielic biznesu i instrumentów finansowania dla startupów. Dzięki naszemu wsparciu, w ciągu 8 lat aż 257 kobiet założyło własne biznesy w ramach programu Biznes w Kobiecych Rękach.
0
Twój koszyk jest pusty

Wygląda na to, że nie dodał Pan/i jeszcze żadnych produktów do koszyka.

Przeglądaj produkty