Każda firma ma wpływ na otoczenie, niezależnie od wielkości, miejsca prowadzenia działalności czy branży, w jakiej działa. Co więcej – zazwyczaj ma zarówno wpływ pozytywny jak i negatywny – zależy, na jaki obszar spojrzeć i z czyjej perspektywy. Uświadomienie sobie tego wpływu i jego określenie to punkt startowy do zrównoważonego rozwoju. Jakie korzyści może on przynieść małym i średnim firmom? I od czego zacząć? Poniżej kilka wskazówek.
ESG, zrównoważony rozwój, CSR, odpowiedzialność społeczna i środowiskowa – te terminy wymiennie pojawiają się w przestrzeni publicznej i chociaż można wskazywać na drobne różnice między nimi to wszystkie wskazują na jeden cel: tak działać w biznesie, żeby go rozwijać z pełnym poszanowaniem i dbałością o otoczenie (społeczeństwo i środowisko).
Można byłoby odnieść wrażenie, że powyższe terminy dotyczą wyłącznie dużych korporacji, dedykowanych wysokobudżetowych programów środowiskowych oraz społecznych jak również raportowania niefinansowego. Nic bardziej mylnego. Nawet najmniejsza firma może działać zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju.
Korzyści z wdrożenia ESG w małej i średniej firmie
*Źródło: Badanie Pracuj.pl „Zawodowy styl życia”: https://media.pracuj.pl/102860-jak-polacy-zyja-w-pracy-raport-pracujpl-zawodowy-styl-zycia
Zrównoważony rozwój w małej i średniej firmie – krok po kroku
Krok 1: Na kogo wpływasz?
Każda firma wpływa na określone grupy odbiorców (tzw. interesariuszy). Mogą do nich należeć m.in. pracownicy firmy (i ich rodziny), kontrahenci, partnerzy biznesowi, klienci czy dostawcy. Określenie tych grup to pierwszy krok w kierunku zrównoważonego rozwoju.
Krok 2: Jaki jest Twój wpływ?
Jak już wiesz, na kogo wpływasz, zastanów się, poprzez jakie działania wpływasz i jaki jest to wpływ.
Oto kilka przykładów, które mogą pojawić się w każdej firmie:
Czasami już sam profil prowadzonej działalności, nawet tej mikro, ma pozytywny wpływ – producent babeczek bezglutenowych ma wpływ na jakość życia i zdrowie osób z celiakią, trener personalny na zdrowie fizyczne swoich klientów, firma szkoleniowa – na rozwój i edukację swoich klientów, a serwis rowerowy – na środowisko.
Określenie Twoich obszarów wpływu pozwala dobrać odpowiednie działania lub sprawdzić, czy to, co robisz obecnie jest powiązane z Twoim wpływem.
Krok 3: Zwiększaj wpływ pozytywny, zmniejszaj negatywny
Kiedy już wiesz, na kogo i w jakich obszarach wpływasz, możesz przyjrzeć się swoim dotychczasowym działaniom, zrobić ich rewizję, wprowadzić ulepszenia.
Wiele firm już podejmuje działania z obszaru zrównoważonego rozwoju nawet o tym nie wiedząc. Równy dostęp do szkoleń dla pracowników, jasno określone, niedyskryminujące zasady zatrudniania i awansowania, szkolenia dla pracowników, zasady etyczne obowiązujące w firmie czy dążenie do redukcji zużycia energii – to tylko kilka przykładów, które obejmuje ESG. Analiza wpływu Twojej firmy to taka latarnia wskazująca Ci dalszą drogę.
Krok 4: Wyznacz cele, określ działania, mierz wyniki
W idealnym świecie każda firma miałaby strategię zrównoważonego rozwoju wynikającą ze strategii biznesowej. Idealny świat jednak nie istnieje i wiele nawet dużych firm takiej strategii nie posiada, chociaż coraz więcej ich powstaje.
Nawet jeśli Twoja firma nie jest duża, możesz przymierzyć się do strategii zrównoważonego rozwoju. Kiedy już znasz obszary wpływu swojej firmy, jej interesariuszy i masz zaplanowane działania możesz po prostu:
Krok 5: Opisz swoje działania
Małe i średnie firmy nie mają na razie obowiązku raportowania – pojawi się on za kilka lat i będzie dotyczył tylko firm notowanych na giełdzie. Co nie znaczy, że jeśli wejdziesz już na drogę zrównoważonego rozwoju, nie możesz opisać swoich celów, działań i osiągnięć. Może to być ciekawa informacja dla Twoich klientów czy pracowników. Jeżeli działasz w sektorze B2B Twoi klienci mający obowiązek raportowania będą Cię pytali o kwestie związane ze zrównoważ
Krok 6: Nie zapomnij o komunikacji
Kiedy już podejmiesz kroki ku zrównoważonemu rozwojowi – komunikuj je, zarówno wewnątrz firmy jak i na zewnątrz. Ważne, aby Twoi pracownicy rozumieli wprowadzaną zmianę, poczuli ją i się z nią identyfikowali. Komunikacja zewnętrzna z kolei może być ważną informacją, ale też inspiracją i edukacją dla Twoich klientów.
Jeżeli masz pytania odnośnie ESG/ zrównoważonego rozwoju w Twojej firmie, szans, możliwości – zapraszam na wirtualną kawę, chętnie porozmawiam i opowiem więcej:
Magdalena Felczak – Doradczyni w obszarze ESG, mentorka Sieci Przedsiębiorczych Kobiet
https://www.linkedin.com/in/magdalena-felczak/
Copyright 2024 – Sieć Przedsiębiorczych Kobiet
Wygląda na to, że nie dodał Pan/i jeszcze żadnych produktów do koszyka.
Przeglądaj produktyŻeby zapewnić najlepsze wrażenia, my oraz nasi partnerzy używamy technologii takich jak pliki cookies do przechowywania i/lub uzyskiwania informacji o urządzeniu. Wyrażenie zgody na te technologie pozwoli nam oraz naszym partnerom na przetwarzanie danych osobowych, takich jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalny identyfikator ID w tej witrynie. Brak zgody lub jej wycofanie może niekorzystnie wpłynąć na niektóre funkcje.
Kliknij poniżej, aby wyrazić zgodę na powyższe lub dokonać szczegółowych wyborów. Twoje wybory zostaną zastosowane tylko do tej witryny. Możesz zmienić swoje ustawienia w dowolnym momencie, w tym wycofać swoją zgodę, korzystając z przełączników w polityce plików cookie lub klikając przycisk zarządzaj zgodą u dołu ekranu.