Rozbudzanie poczucia sprawczości i budowanie kultury przedsiębiorczości – to cele, jakie nam przyświecały, kiedy planowałyśmy w Sieci Przedsiębiorczych Kobiet projekt Make The Change.
Budowanie postaw przedsiębiorczych wymaga czasu i wysiłku oraz doboru odpowiednich narzędzi. Z psychologicznego punktu widzenia działanie zahacza o proces zmiany postaw i ma związek ze stanem samoświadomości jednostki. Mając tę wiedzę staramy się planować działania w taki sposób, aby jak najbardziej skutecznie dążyć do założonego celu.
Make the Change in fashion osiągnął swój cel. Udało nam się stworzyć warunki do aktywizacji postaw przedsiębiorczych. Wspólne definiowanie wyzwań i wypracowywanie rozwiązań zaowocowało projektami, z których przynajmniej jeden jest rozwijany dalej! Trzymamy kciuki, żeby wypracowane innowacje społeczne dla branży ujrzały światło dzienne!
Jak rozwijamy sprawczość? Wkładamy w projekt bardzo dużo wysiłku oraz szczególnie skupiamy się czterech elementach procesu warsztatowego.
Hackathon ethical fashion poprzedzony został dwiema debatami. Angażując ekspertów i uczestników do wspólnej pracy, zdefiniowaliśmy i wypracowaliśmy najważniejsze wyzwania dla branży mody. Następnie również wspólnie przedyskutowaliśmy wypracowane wyzwania. Dzięki temu, że uczestnicy warsztatów mogli aktywnie brać udział w procesie definiowania wyzwań znacznie wpłynęło na ich zaangażowanie w proces. Ponadto, możliwość dyskusji z ekspertami reprezentującymi zróżnicowane środowiska: naukowe, modowe, CSR’owe, mediowe i prawnicze pozwoliła na omówienie problemu z wielu perspektyw. Pokazała także złożoność zagadnienia oraz fakt, że łatwie i proste rozwiązania nie istnieją.
Iza Klat, People&Culture Advisor i moderatorka hackathonu ethical fashion zapytana o potencjał zespołów i grup roboczych na warsztatach mówi wręcz o sile, jaką dysponuje grupa:
Tym do czego stale zachęcamy podczas warsztatów, jest czerpanie z siły grupy, budowanie na pomysłach innych członków zespołu oraz doceniane różnorodności grupy.W procesie Creative Skills for Innovation Lab przede wszystkim wychodzimy z założenia, że ‘każdy ma tą moc’ i potencjał do bycia twórczym i kreatywnym.
Staraliśmy się dobrać grupy możliwie różnorodnie. Różnorodność zwiększa potencjał zespołu i wpływa pozytywnie na wypracowywanie rozwiązań.
Bardzo duża część pracy dzieje się przed warsztatem. Czas poświecony na przygotowanie procesu, dopasowanie narzędzi do celu warsztatu i odpowiednie ułożenie kroków w proces kreatywny procentuje podczas pracy z grupą. Nie wszystkie przygotowane narzędzia są wykorzystywane.
Każdy proces, który zachodzi w świecie człowieka i go bezpośrednio dotyczy jest zmianą. Zmiana ma to do siebie, że jest trudna do zarządzania, bo budzi naturalny ludzki opór. Tak jesteśmy skonstruowani, że nie lubimy zmian. Ponieważ w zaprojektowanych przez nas projektach, zależy nam na zmianie określonych postaw i uwalnianiu potencjału sprawczości, jaki drzemie w człowieku – staramy się być przygotowane na kryzysy podczas procesu projektowego. Kasia Talaga-Korcz, Strateżka i Ekspertka DT, moderatorka hackathonu ethical fashion tak opowiada o sposobach na kryzys:
Zadaje pytanie: a jakie macie opcje? Zachęcam do ich zapisania problemu. Jak coś zapiszemy to łatwiej jest się do tego zdystansować. W ten sposób przechodzimy też z pracy na problemie do pracy na rozwiązaniach.
Kryzys to najlepszy znak podczas pracy. Jest świadectwem zmiany, jaka się właśnie dzieje.
Ważna jest ciekawość w stosunku do tego, co ma się wydarzyć oraz przekonanie, że niedokończona praca czy niedoskonały prototyp są wystarczająco dobre. Dążenie do perfekcji i polerowanie pomysłu w nieskończoność nie prowadzi nas do szybkiego testu, a w rezultacie może nawet prowadzić do porażki. Celebrujemy świetne pomysły, ale przecież wiele otrzymujemy również dzięki wskazaniu obszarów do poprawy.
Powyższe słowa Izy Klat są chyba najlepszym podsumowaniem otwartości i gotowości na nowe, które towarzyszy nam podczas procesu warsztatowego. Strategicznie zdefiniowane cele wydarzenia, zaplanowany od A do Z proces projektowy i gotowość na zmianę – to zdaje się najlepsza recepta na udany warsztat. U nas się sprawdziła!
_________________________________________________________________________
Hackathon Ethical Fashion został zrealizowany w ramach projektu Make the Change organizowanego przez Sieć Przedsiębiorczych Kobiet w partnerstwie z Ambasadą Stanów Zjednoczonych i polskimi partnerami projektu Social(i)Makers: Fundacją Fundusz Współpracy i ROPS w Poznaniu.
Partnerzy: Brain Embassy, SENSA, How To Wear Fair, Fairtraide Polska, Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie, Forum Konsumentów, better, Instytut Prawa Mody, Aliganza. Fashion Agency.
Partner prawny: Kancelaria Snażyk Korol Mordaka
Partnerzy medialni: HiCash, Forbes Women
Copyright 2022 – Sieć Przedsiębiorczych Kobiet