Robiąc wyłącznie rzeczy, w których jesteś dobra, nigdy nie poznasz swoich ukrytych talentów - Sieć Przedsiębiorczych Kobiet

Robiąc wyłącznie rzeczy, w których jesteś dobra, nigdy nie poznasz swoich ukrytych talentów

O roli mentoringu w procesie zakładania firmy, relacjach, wzajemnym wsparciu i zmianach na lepsze opowiada Kamila Zając, absolwentka programu Biznes w Kobiecych Rękach i założycielka marki Mustard Kid.
bluza-z-kapturem-MustardKid

Skąd pojawił się Twój pomysł na biznes?

Kamila Zając: Marka Mustard Kid powstała z potrzeby tworzenia dla moich córek. Trudno było mi znaleźć takie ubrania, które jednocześnie by im się podobały i przy tym nie przeszkadzałaby im w eksplorowaniu świata.

Co skłoniło Cię, aby rozpocząć swój biznes właśnie teraz?

K. Z.: Zawsze miałam w sobie część kreatywną. Nie miałam jednak szansy rozwinąć jej na studiach czy kursach, ponieważ zawsze wygrywał pragmatyzm. Wybrałam studia które, gwarantowały znalezienie dobrej pracy, później przyszedł czas na zakładanie rodziny, macierzyństwo, które na początku pochłaniało mnie bez reszty. Dopiero teraz miałam chwilę, aby się zastanowić, co ja właściwie chcę robić. Wróciłam na krótko do pracy na etacie, ale życie szybko to zweryfikowało. Był to jeszcze okres pandemii. Co chwilę zamykano przedszkola, moje córki często chorowały i cała nasza rodzina żyła w wielkim chaosie. Doszłam do wniosku, że to najlepszy moment, aby zrobić coś nowego. Zrezygnowałam z pracy, mam teraz więcej czasu na wszystko, a kiedy dziewczynki są w przedszkolu, skupiam się na mojej firmie.

Czego najbardziej się bałaś, zakładając swoją firmę?

K. Z.: Najbardziej obawiałam się, że moje produkty nikomu się nie spodobają. Tworzenie czegoś od podstaw wystawia nas na ocenę innych. Tym bardziej, gdy dopiero poznajemy daną branżę.

Jakie były Twoje największe wyzwania podczas zakładania firmy? Co było szczególnie trudne?

K. Z.: Najtrudniejsze było dla mnie zaakceptowanie, że wiele rzeczy jest niezależnych ode mnie. Branża odzieżowa rządzi się swoimi prawami. Rzadko zdarza się, że wszystko idzie tak, jak to sobie zaplanowaliśmy. Nagle okazuje się, że wysłano nie ten materiał albo materiał jest uszkodzony. Zdarzają się też opóźnienia w produkcji czy długie oczekiwanie na surowce. Nigdy nie jest dokładnie tak, jak sobie zaplanowałam, ale już to zaakceptowałam.

Jakie trzy wskazówki dałabyś kobietom, które chcą założyć własną firmę?

K. Z.: Po pierwsze – dobry biznesplan. Warto przeanalizować swoje możliwości finansowe i określić, ile jesteśmy w stanie zainwestować, aby nie wpływało to na nasze domowe finanse. Druga rzecz – zacząć od małych kroków. W wielu przypadkach można budować swoją markę jeszcze przed „oficjalnym” założeniem firmy. Wiadomo, że wszystko zależy od produktu czy usługi, którą oferujemy. Jednak żyjemy w czasach, kiedy media społecznościowe dają nam wiele możliwości i małymi krokami można zdziałać bardzo dużo. Trzecia wskazówka to nie odwlekać startu, w oczekiwaniu na idealny moment. Szczególnie na początku drogi może wydawać się, że wszystko musi być perfekcyjnie dopracowane już na starcie, co opóźnia powstawanie firmy. Jeśli nie pokażemy światu naszego pomysłu, nigdy nie dowiemy się, co możemy ulepszyć i czego oczekują od nas nasi klienci.

 

 

Jakie kompetencje, zdolności czy talenty Twoim zdaniem powinna posiadać i rozwijać przyszła przedsiębiorczyni?

K. Z.: Moim zdaniem w dzisiejszych czasach bardzo ważne są relacje z ludźmi. Przy samodzielnym zakładaniu firmy, przydaje się każda pomoc i dobrze jest umieć z tego korzystać. Przykładowo, zanim zwrócimy się do profesjonalisty z prośbą o wycenę jakiejś usługi, warto popytać wśród znajomych czy ktoś z ich otoczenia nie zajmuję się podobnymi rzeczami. Dodatkowo niezbędny jest multitasking i dobre zarządzanie czasem. Trzeba się przygotować na zgłębianie wiedzy w wielu obszarach, im więcej możemy zrobić sami, tym mniej generujemy dodatkowych kosztów w naszej firmie. Ważne jest również, aby rozwijać się merytorycznie w obszarze, w którym działa nasza firma. Jeśli się na czymś dobrze znamy, łatwiej nam reagować na zmiany na rynku, łatwiej też sprzedać dany produkt. Dzięki temu stajemy się bardziej wiarygodni i przekonujący w tym co robimy.

Od czego zaczęłaś zakładanie firmy i z czyjej pomocy skorzystałaś? Czyją pomoc uważasz za niezbędną, aby otworzyć własną firmę?

K. Z.: Moje pierwsze kroki polegały na wizualizacji, jakie ubrania dla dzieci chce tworzyć. Myśląc o tym co dokładnie chcę zrobić zaczęłam szukać szwalni i producentów dzianin, zbierałam oferty i porównywałam je. Najwięcej pomocy uzyskałam od rodziny i przyjaciół. Mój mąż jest pierwszą osobą, której pokazuje prototypy ubrań, grafiki czy zdjęcia, pomimo że sam jest dosyć zajętym człowiekiem, to chętnie dzieli się ze mną swoją opinią. Oprócz tego w kwestiach księgowych korzystałam z pomocy teściowej, która prowadzi swoją działalność wiele lat. Miałam możliwość korzystania z jej wiedzy, doświadczenia i sieci kontaktów.

Co dał Ci program Biznes w Kobiecych Rękach?

K. Z.: Oprócz bardzo wartościowych szkoleń, dużą rolę odegrały spotkania mentoringowe. Dostałam ogromne wsparcie od mojej mentorki Agnieszki Wojewody. To ona sprawiła, że głośno odpowiedziałam sobie na pytanie, po co to wszystko robię i odkryłam, że oprócz samorealizacji, tworzenia czegoś od zera i wszystkich wartości, z jakimi wiąże mój biznes, to chcę na nim zarabiać. Bardzo długo nie śmiałam mówić, że pieniądze są ważne. Dzięki sesjom mentoringowym z Agnieszką zrozumiałam, że ta kwestia nie jest czymś, czego powinnam się wstydzić czy pomijać. Jeśli tworzymy biznes to właśnie po to, aby móc na nim zarobić. Jeśli do tego robimy coś, co sprawia nam przyjemność, to jest wtedy idealne połączenie i zwiększa się prawdopodobieństwo, że będziemy to robić bardzo dobrze.

Co chciałabyś przekazać uczestniczkom kolejnych edycji Biznes w Kobiecych Rękach, w oparciu o własne doświadczenie i uczestnictwo w programie?

K. Z.: Aby starały się znaleźć przestrzeń na ten program. Pamiętam, że moje pierwsza sesja szkoleniowa zbiegła się z chorobą mojej córki. Przetrwałam całe szkolenie z dzieckiem na ręku, ale czułam wielki niedosyt, ponieważ nie mogłam aktywnie uczestniczyć we wszystkich zadaniach. Warto też starać się poznawać inne uczestniczki. Najczęściej jesteśmy na takim etapie, że życie rodzinne i towarzyskie mamy już poukładane i jest to dodatkowy wysiłek, natomiast warto znaleźć czas na nawiązywanie relacji, ponieważ są one niesamowitą inspiracją. Często nasze biznesy mogą okazać się komplementarne, co naturalnie stwarza okazję na tworzenie nowych, ciekawych projektów.

 

 

Biznes w Kobiecych Rękach jest autorskim projektem Sieci Przedsiębiorczych Kobiet, który zajął pierwsze miejsce w konkursie Central European Startup Awards 2018 w kategorii Best accelerator or incubator. Program jest realizowany przy wsparciu finansowym Citi Foundation w Nowym Jorku oraz wsparciu merytorycznym Fundacji Kronenberga Citi Handlowy.

Spodobał Ci się artykuł?
UDOSTĘPNIJ
Narzędzia dla przedsiębiorczych kobiet
Business Mixer
Produkt dla kobiet, które chcą nawiązać kontakty biznesowe. BUSINESS MIXER...
Cena:
10.00 
Koktajl Liderek
28.09.23  Zapraszamy na Koktajl Liderek. Spotykamy się, aby wymienić się...
Cena:
400.00 
84. Śniadanie Sieci Przedsiębiorczych Kobiet
02.10.23 I godz. 9.00  Wielki powrót cieszącego się ogromnym powodzeniem...
Cena:
159.00 
Narzędzia dla przedsiębiorczych kobiet
Wydarzenia
84. Śniadanie Sieci Przedsiębiorczych Kobiet
02.10.23 I godz. 9.00  Wielki powrót cieszącego się ogromnym powodzeniem...
Cena:
159.00 
Wydarzenia
Koktajl Liderek
28.09.23  Zapraszamy na Koktajl Liderek. Spotykamy się, aby wymienić się...
Cena:
400.00 
Członkostwo, Klub Mentorek
Roczne członkostwo w Sieci Przedsiębiorczych Kobiet
Produkt dla  przedsiębiorczych kobiet, w ramach którego pomagamy Ci w...
Cena:
500.00  dla rok
Członkostwo
Klub Black Swan Prestige
Black Swan Prestige to inicjatywa tworząca nowoczesne środowisko współpracy dla...
Cena:
3,600.00 
Polecamy przeczytać:
Myślenie projektowe - metody budowania biznesu
Design thinking, bo właśnie pod tą nazwą obecnie możemy częściej spotkać się z metodą myślenia projektowego, istnieje od co najmniej kilkudziesięciu lat. Z powodzeniem metodę tę stosują w swoich działaniach od wielu lat m.in. takie firmy jak Google czy Apple.
Jak wdrażać nowe technologie w praktyce?
Jak wdrażać nowe technologie w biznesie? To pytanie zadaje sobie niejeden przedsiębiorca chcący nadążyć za nowinkami związanymi z cyfryzacją. Odpowiedzi najlepiej szukać u praktyków, którzy stosują technologiczne rozwiązania na co dzień w swoich firmach. Wiedza i rady ekspertów mogą stanowić doskonałą podstawę do wprowadzania zmian, które zrewolucjonizują i uefektywnią dotychczasowe przyzwyczajenia zawodowe.
Dwie finansowe wskazówki na start!
Prowadzenie firmy to ekscytująca podróż w nieznane. Jak ją rozpocząć, aby przybić do bezpiecznego portu? Poznaj sprawdzone wskazówki na start
0
Your Cart is empty!

It looks like you haven't added any items to your cart yet.

Browse Products